Premium

Traditionele muziekstijlen met punkenergie van Legendary Shack Shakers in Patronaat

Traditionele muziekstijlen met punkenergie van Legendary Shack Shakers in Patronaat
JD Wilkes (vooraan): ,,Ik kom telkens bij dezelfde thema’s uit.’’
© PRfoto
Haarlem

„Legendary Shack Shakers is mijn levensonderhoud door middel van muziek”, zegt J.D. Wilkes. „En de bandnaam is zoiets als een merknaam.”

Muzikanten kwamen en gingen de afgelopen twintig jaar bij de Amerikaanse groep met zanger, harmonica- en banjospeler Wilkes als enig permanente bandlid. Donderdag staat de band in het Patronaat. „Muziek is wat ik ben en wat ik doe. Wat mij betreft is de groep een echte ’broederschap’. Maar anderen hebben andere prioriteiten. Banen, gezinnen, noem maar op.”

Het ’merk’ Legendary Shack Shakers staat voor een combinatie van in het zuiden van de Verenigde Staten gewortelde stijlen als country, blues en rockabilly. En dat dan zo rauw mogelijk gespeeld. ’Swamprock’ die wel wat herinnert aan Wall of Voodoo, de groep uit de jaren tachtig, gecombineerd met muziek uit Spaghetti Westerns en gelardeerd met een fluim Gun Club en een kwakje Cramps.

Zelf noemt de in Kentucky opgegroeide en wonende Wilkes zijn songs graag ’southern gothic’. „Al doel ik daarmee alleen op de teksten”, zegt hij er onmiddellijk bij. „Die term is eigenlijk afkomstig uit de Amerikaanse literatuur en verwijst naar schrijvers als William Faulkner en Flannery O’Connor die hun werk vol stoppen met excentriekelingen en voorbeelden van racisme, xenofobie en benauwend conservatisme, kenmerkend voor het Amerikaanse zuiden.’’

Sinds de late jaren negentig speelde Wilkes een negental albums vol onder de Legendary Shack Shakers vlag, naast enkele soloplaten, terwijl hij ook actief is als illustrator, striptekenaar en schrijver van zowel fiction- als non-fiction boeken. „Het komt allemaal uit dezelfde bron”, zegt de Amerikaan. „Ik kom ook telkens bij dezelfde thema’s uit. Alleen gebruik ik verschillende vormen om mijn verhaal te vertellen.”

Een voortdurend terugkerend thema, ook in muzikale vorm, is Wilkes’ hang naar de culturele tradities van de zuidelijke staten van Amerika. „De folkmuziek, de eigen keuken, het karakteristieke taalgebruik. Al die dingen zijn mij dierbaar. Ze maken deel uit van mijn identiteit. Dat benadrukken is voor mijn zoiets als een klap in het gezicht van de commerciële cultuur die ons voortdurend opgedrongen wordt via Hollywood en allerlei televisiezenders. De globaliserende techniek gaat zo snel; dat houden wij met onze simpele mensenhersentjes helemaal niet meer bij.”

Zowel muzikaal als wat thematiek betreft, heeft Legendary Shack Shakers veel gemeen met groepen als Southern Culture on the Skids, de Reverend Horton Heat en Slim Cessna’s Auto Club, eveneens uit de zuidelijke staten. En allemaal overdrijven ze dat typisch zuidelijke graag een beetje: De hillbilly-sfeer, het godvrezende, het ’plattelandse’.

„En in het zuiden van Amerika is dat alles ook weer nauw verweven met religie. Lees het boek ’Flannery O’Connor and the Christ-Hounted South’ van Ralph Wood er maar eens op na. Altijd weer die tegenstelling: Op zaterdagavond alles doen wat god verboden heeft en dan op zondagochtend weer vroom en berouwvol in de kerk zitten. Jerry Lee Lewis is wat dat betreft natuurlijk het mooiste voorbeeld. En die theatrale godsdienstvieringen van de Pinkstergemeente zijn natuurlijk eveneens een prachtige inspiratie voor een rock ’n roll show.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.