Premium

Van schelpenvisser tot (asbest-) sanering en sloopwerkzaamheden; Braam Recycling heeft een indrukwekkende geschiedenis

Van schelpenvisser tot (asbest-) sanering en sloopwerkzaamheden; Braam Recycling heeft een indrukwekkende geschiedenis
Bert (l) en René Braam willen nog meer de kant op van de circulaire economie.
© foto Ronald Goedheer
Beverwijk

Aan de muur hangen foto’s uit een vervlogen tijd. Met daarop grootouders en familieleden van Bert en René Braam.

Zoals een afbeelding van hun legendarische opa Dorus Braam, ooit werkzaam als schulper; een schelpenvisser die in de branding schelpen opviste en die vervolgens met paard en wagen overbracht naar een kalkoven in Santpoort. Daar werden de schelpen verbrand tot kalk waarna metselspecie overbleef. Recycling in optima forma.

En eigenlijk hebben Bert en René Braam die lijn voortgezet. Ze zijn de derde generatie Braam die zich inzetten voor hergebruik van afvalstoffen.

Waaronder puin, (vervuilde) grond en groen. Sinds drie jaar zit het bedrijf op een bedrijfsterrein van anderhalve hectare aan de Beverwijkse haven De Pijp. René: ,,Een perfecte locatie, direct aan het water en de snelwegen. Prima voor de aanvoer- en afvoer van producten.”

Weegbrug

Momenteel wordt druk gewerkt aan een herinrichting van het terrein dat wordt gedomineerd door bergen grond en puin en een hoopje groen.

,,We hebben een nieuwe weegbrug voor vrachtwagens, de erfafscheiding wordt verhoogd om eventuele stof- en geluidsoverlast verder terug te dringen en bij de kade komen nieuwe trechters waarmee grind en zand in binnenvaartschepen worden gelost en krijgen we een grote overslagkraan”, gaat Bert verder.

Betonnen vloer

In de nabije toekomst wordt ook de betonnen vloer gerepareerd en komt er een bandenwasinstallatie bij de ingang voor de banden van vrachtwagens.

Daarnaast wordt door een andere inrichting het terrein vergroot met nog eens vijfhonderd vierkante meter. Investeringen die het nodige geld kosten, maar Braam heeft dan ook een naam hoog te houden. ,,We zijn in het bezit van alle benodigde certificaten en vergunningen.

Wat dat betreft zijn wij een uniek grondverwerkings- en sloopbedrijf. Vanwege die certificering krijgen wij afvalstromen uit heel Noord-Holland”, stelt bedrijfsleider Bert Braam.

Hoe het proces er nu precies uitziet? Vergelijk het met een ouderwetse koffiemolen waar bovenin de bonen gaan en onderin de gemalen koffie overblijft. De bonen staan voor puin van sloopwerken, zoals enige tijd geleden bij de bouw van de nieuwe zeesluis, de grootste ter wereld, in IJmuiden. ,,Dat wordt hier per vrachtauto aangevoerd, af en toe per schip”, licht René Braam toe.

Trommels

De steenbrokken verdwijnen in een trechterbak met roterende trommels. Daar worden de steenstukken verbrijzeld tot er grove korrels overblijven. Daarna gaat alles door een zeef. De grotere deeltjes gaan nogmaals door de trechterbak. Tot die ook klein genoeg zijn.

,,We voeren alle korrels af naar bij voorbeeld de betonindustrie. Daar dient het als bestanddeel van nieuw beton.” Daarnaast is het bedrijf gespecialiseerd in het droogreinigen van vervuilde grond met behulp van zeven. Chemisch reinigen doet Braam Recycling overigens niet.

Voor groenafval is weer een ander traject. Het groen gaat veelal naar compostbedrijven. ,,De compost komt terug, wordt gemengd met schone aarde tot er tuinaarde overblijft. Wij verkopen die.”

Luiers

Braam Recycling wil overigens nóg meer de weg op van de circulaire economie. Zo werkt het al enige tijd aan het herwinnen van vocht vasthoudende (absorberende) deeltjes uit oude luiers.

7 % van al het afval in Nederland bestaat uit luiers Die korreltje worden vervolgens gereinigd aan schone grond toegevoegd. De grond kan zodoende meer en langer water vasthouden. Dit is niet alleen een uitkomst voor de land- en tuinbouw, maar ook voor het probleem van wateroverlast bij grote regenbuien.

Herplanten

,,Ideale grond voor het planten van jonge boompjes”, stellen de broers vast.

Een andere activiteit van Braam Recycling is het begeleiden van sloopprojecten, inclusief sanering van de grond. Zoals de Keetbergflat in IJmuiden en het voormalige KPN-gebouw aan de Lange Nieuwstraat in dezelfde plaats.

René van het samen: ,,Wij zijn in feite de regisseur van het project en huren desgewenst kennis van derden in. Met onze jarenlange ervaring weten we precies op wie we een beroep kunnen doen.”

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.