Premium

Muzikale magie onder de bomen tijdens festival Wonderfeel

Muzikale magie onder de bomen tijdens festival Wonderfeel
Sfeerbeeld van Wonderfeel vorig jaar.
© Foto Foppe Schut

De vijfde editie van Wonderfeel is op een aantal punten vernieuwd, maar over het algemeen blijft het recept hetzelfde. In de buitenlucht naar klassieke muziek luisteren, geconcentreerd of hangend op een kleedje. En waarom zou de organisatie het anders aanpakken, ook nu gaat het weer hard met de kaartverkoop.

Wie er op 19, 20 en 21 juli bij wil zijn in de ’s-Gravelandse bossen moet opschieten. Mede-directeur Tamar Brüggemann verwacht dat de zaterdagkaarten sowieso allemaal verkocht worden en maakt zich ook geen zorgen over de andere dagen. De capaciteit is dit jaar iets vergroot, maar niet schrikbarend. De organisatie probeert het festival steeds wat te laten groeien en zet ook in op duurzaamheid. Gezien de samenwerking met Natuurmonumenten en dat het letterlijk in de natuur plaatsvindt, kan dat ook niet anders. Het betekent dit jaar hardcups, vegetarische catering voor de crew, samenwerkingen met moestuinen uit de regio en een composteermachine, die weer ingezet wordt voor de moestuinen. De inspanning van vorig jaar leverde van het Engelse keurmerk A Greener Festival twee van de vier mogelijke sterren op.

Ook wil de organisatie meer van Wonderfeel maken dan alleen maar een gezellig festival. De Keep an Eye Productieprijs werd vorig jaar in het leven geroepen om jong talent op weg te helpen bij het maken van een eigen productie. Violiste Diamanda Dramm won de eerste editie, haar werk beleeft op Wonderfeel de première. Componist Aart Strootman kreeg een opdracht van de organisatie, zijn stuk zal ook voor het eerst te horen zijn tijdens het festival. Maar echt uitpakken om het lustrum te vieren is er niet bij.

„We begonnen met heel groot denken”, geeft Brüggemann toe. „Maar we merkten al snel dat het een te grote hap uit het budget zou nemen. Het gaat goed, maar we komen niet om in het geld. Het is niet heel makkelijk om het allemaal rond te krijgen, we hebben ervoor gekozen het aanbod zo groot te houden als het was.”

De tijd van aftasten is wel voorbij, musici en planners hebben inmiddels uitstekend door wat in de buitenlucht werkt en wat beter binnen een concertzaal kan blijven. Een aantal artiesten dat dit jaar speelt heeft al eerder op Wonderfeel gestaan. Bijvoorbeeld de Hilversumse pianist Ralph van Raat. Hij sluit de zondag op het Solo-podium af met het werk ’Buch der Klänge’ van de Duitse componist Hans Otte.

Magisch

„Ik speelde een paar jaar geleden overdag op het festival”, vertelt hij. „Daarna ben ik blijven hangen en zag ik een avondconcert. De concentratie die je op zo’n zomeravond krijgt is bijzonder, het brengt iets magisch mee. Het werk van Otte past perfect bij die sfeer.”

Het kan bijna niet anders dan dat Van Raat gelijk krijgt. Buch der Klänge uit 1979 werkt mede door de vele herhalingen hypnotiserend. Geschreven als reactie op de complexe muziek van Karlheinz Stockhausen, de consonante (welluidende) klank mocht weer.

„Otte maakt een spirituele zoektocht naar allemaal vormen van consonantie”, legt Van Raat uit. „Langzaam komt de dissonante klank op, hij gaat daarna verder met het zoeken naar de verschillen tussen de klanken die wringen en de welluidende. Aan het eind is de consonante klank veranderd, de twee kunnen niet zonder elkaar bestaan. Het is een reis door klankkleur. Ik vind het prachtig om die reis nu eens in de buitenlucht te mogen maken.”

Hans Otte heeft de uitvoerder veel ruimte gegeven om zelf zijn invulling te geven aan hoe het stuk gebracht wordt. De partituur geeft een globaal idee. „Maar er staat vaak: korte rust, of ’zeer vaak herhalen’. Maar wat is zeer vaak? Ik kan daarom met het stuk spelen, ik heb de regie in handen. Het is een breuk met de klassieke rolverdeling tussen componist en uitvoerder, waarin de componist opdroeg hoe het precies moest gebeuren.”

„Het wordt heel interessant hoe het publiek en ik gaan reageren. De sfeer van het moment is heel belangrijk, het wordt dus echt een unieke uitvoering die alleen op dat moment kan plaatsvinden.”

Wonderfeel, 19, 20, 21 juli, landgoed Schaep en Burgh ’s-Graveland. Web: wonderfeel.nl.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.