Premium

RIB met draagvleugels SeAir PRO 7: vliegen of varen?

RIB met draagvleugels SeAir PRO 7: vliegen of varen?
Een van de foils is duidelijk zichtbaar op de Zodiac Pro 7.
© Foto TMG

In een paar jaar tijd zijn draagvleugels, meestal ’foils’ genoemd, populair geworden vanwege het verhogen van de snelheid en het verminderen van zowel weerstand als brandstofverbruik. De eerste RIB met draagvleugels komt uit Frankrijk. Wij voeren op de Middellandse Zee met de SeAir PRO 7.

De SeAir is een aangepaste Zodiac PRO RIB (Rigid Inflatable Boat) van zeven meter. Deze degelijke RIB heeft vijf hypalon tubes om een goede allround romp. Draagvleugelspecialist SeAir bouwde een paar foils van carbon in de bodem. Ze zijn sterker dan staal, elektrisch uitschuifbaar en de hoek met het water (de ’rake’) is eveneens elektrisch te variëren.

De vraag naar foilende RIB’s kwam pas toen er een prototype was. Dat werd ontwikkeld nadat de pioniers een supersnel zes meter lang foilend zeiljacht hadden ontwikkeld. Daarna bedachten ze de toepassing van draagvleugels op een RIB. In de laatste paar jaar verwierf SeAir een groot aantal octrooien en patenten op onderdelen van de draagvleugels. Wat foilen voor bedrijven interessant maakt, is dat het circa 30 procent brandstofverbruik scheelt.

Geen verschil

Aan de Zodiac PRO 7 hangt een 175 pk Yamaha met extra lange staart en speciale trimplaat. Als we rustig varen, is geen verschil in vaargedrag merkbaar. Bij gas geven moet je de ’rake’ aanpassen. Zet je het blad schuiner naar voren, dan komt de boeg meer omhoog. Als je het blad naar achteren zet, gaat de neus wat naar beneden.

Foilen lukt al vanaf 12-15 knopen, maar als we rustig op vleugels door de zee denderen, voel je niets bijzonders. Wel merk je dat minder golven tegen de boot slaan. Je kunt echter niet terugvallen op standaard vaargedrag. Als de golfomstandigheden veranderen en je de rake verandert, moet je oppassen dat je de foilende boot niet met de neus het water indrukt. Er wordt gewerkt aan een ’trim assistfunctie’ die de stand van de draagvleugels automatisch aanpast.

Het brandstofverbruik is optimaal bij 20 knopen. Foilend is de top 42 knopen. Goedkoop is deze RIB met draagvleugels niet: 70 mille. Of foilen de toekomst heeft? Wellicht als er een simpel systeem met automatische trim komt. Anders blijft het een experimenteerding dat minder weerstand heeft, maar ook lastig is te varen.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.