Premium

Vernieuwd nagelschilderijtje voor een dagje terug in Frans Hals Museum Haarlem, was per ongeluk overgeschilderd

Vernieuwd nagelschilderijtje voor een dagje terug in Frans Hals Museum Haarlem, was per ongeluk overgeschilderd
Het vernieuwde kunstwerkje van Bas van Wieringen op zijn tijdelijke plek.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

In het Frans Hals Museum locatie Hal was donderdag het opnieuw geschilderde werk van de Amsterdamse kunstenaar Bas van Wieringen ’Portrait of the nail behind the canvas’ te zien. Het werk werd in mei 2017 door een medewerker van het museum per ongeluk overgeschilderd. Aan de titel van het doekje is nu de tijdsaanduiding ’2014-2019’ toegevoegd.

Momenteel wordt door het Avrotros kunstprogramma ’Close Up’ een documentaire gemaakt over de lotgevallen van het werk en zijn kunstenaar. Op het overgeschilderde doek is nu een gouden nageltje te zien.

Lees ook: Overschildering kunstwerk De Hallen blijft vage zaak

„Maar ook zonder die documentaire had ik deze nieuwe versie waarschijnlijk uiteindelijk wel gemaakt. Ik heb er lang mee geworsteld, maar voelde steeds meer de behoefte om aan de gebeurtenis uit 2017 een positieve draai te geven. Schoonmaken en restaureren had ook een optie kunnen zijn, maar dat blijf je toch altijd zien. Ik heb nu een extra laag erbovenop aangebracht en aan de oorspronkelijke zwarte stip een gouden vervolg gegeven. Zo is het hele verhaal verankerd in het totale werk”, aldus de kunstenaar, die geen wrok koestert tegen het museum of de medewerker die zijn kunst voor een vlekje op de muur aanzag.

Vernieuwd nagelschilderijtje voor een dagje terug in Frans Hals Museum Haarlem, was per ongeluk overgeschilderd
Het originele schilderij, voor er overheen geschilderd werd.
© Bas van Wieringen

„Op deze manier is het een soort langlopend project geworden. Dat zie je in de geschiedenis wel bij meer schilders. Zo zag ik laatst nog een schilderij van George Hendrik Breitner die aanvankelijk een armoedige vrouw op het doek zette, maar haar een paar jaar later veranderde in een rijke dame. Op dat schilderij staan daarom ook twee jaartallen.”

„Het nieuwe werk gaat over het doek en het verhaal dat daarbij hoort. En hoe zo’n verhaal eventueel een meerwaarde aan het ’Portrait of the nail behind the canvas 2014-2019’ geeft.

Vernieuwd nagelschilderijtje voor een dagje terug in Frans Hals Museum Haarlem, was per ongeluk overgeschilderd
Het schilderij na de verfbeurt.

Daarom is het ook interessant om het werk straks te laten veilen. Dan wordt vanzelf duidelijk hoe mensen dat beleven. Vooraf is niet a priori te zeggen waar het dan terecht zal komen. Ik wil het liefst dat mensen het kunnen blijven bekijken.”

Dat het Frans Hals Museum het werk zal aankopen lijkt volgens Bas van Wieringen niet erg voor de hand liggend.

„Aan de hele gang van zaken zit voor het museum kennelijk nog steeds zo’n zware nasmaak, dat ze er daar niets meer mee willen. Je haalt ook wel meteen die hele happening in je collectie. Maar ze hebben wel de mogelijkheid gefaciliteerd om het werk hier voor de pers nog een dagje ten toon te stellen. Ze hebben overigens destijds wel een ander werk van mij aangekocht. Voor mijn gevoel is de affaire nu wel zo’n beetje ten einde. Zoiets kan nou eenmaal gebeuren, dat kunst in het dagelijks gebruik een keer beschadigd raakt.”

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.