Weginspecteurs mogen bekeuringen geven aan te hoge vrachtwagens bij de Velsertunnel: ’Chauffeurs kwamen ermee weg omdat het lang duurt voor de politie er is’
Dankzij verbeterde beveiliging komt een vrachtwagen niet zo klem meer te zitten als deze in 2011.© Foto Michel van Bergen
Chauffeurs die met hun te hoge vrachtwagen proberen een tunnel in te rijden, zullen hiervoor vaker een boete krijgen.
De Velsertunnel moest in 2018 1076 keer dicht wegens een te hoge vrachtwagen. Tot en met mei dit jaar ging het licht 539 keer op rood omdat een chauffeur alle waarschuwingen negeerde. De Wijkertunnel ging in 2018 221 keer dicht, tot en met mei 2019 greep de tunnelbewaking 46 keer in.
Als een te hoge vrachtwagen voor de tunnel wordt stilgezet, wordt deze weggeleid door een weginspecteur van Rijkswaterstaat.
De politie werd in zo’n geval gebeld, maar wegens de beschikbare capaciteit kon die niet altijd komen om een bekeuring uit te schrijven.
Chauffeurs kwamen zo regelmatig weg zonder boete.
Marah Michel, woordvoerder Verkeer- en Watermanagement bij Rijkswaterstaat, hoopt dat er een waarschuwend effect uitgaat van de nieuwe regel waarin weginspecteurs nu een boete mogen uitschrijven. ,,Er werden weinig bekeuringen uitgeschreven, omdat het lang duurt voor de politie er is. De weginspecteurs zijn altijd op de weg en komen snel ter plaatse als er een tunnelsluiting is.’’
Bevoegdheid
Vijftig van de driehonderd weginspecteurs van Rijkswaterstaat hebben nu de bevoegdheid gekregen om in deze situaties een bekeuring uit te schrijven.
Het aantal weginspecteurs met deze boa-status (buitengewoon opsporingsambtenaar) zal de komende tijd verdubbelen naar honderd, laat Michel weten. Hoeveel boetes donderdag al zijn uitgedeeld aan chauffeurs is onbekend, daar zijn nog geen cijfers van.
,,Chauffeurs waarvan de vrachtwagen nul tot tien centimeter te hoog is, betalen een boete van 470 euro. Tussen de tien en de twintig centimeter te hoog kost 750 euro en op meer dan twintig centimeter te hoog staat een bekeuring van duizend euro.’’
De afhandelingstijd van de procedure waarin de chauffeur wordt weggeleid en de tunnel weer open kan, zal misschien wat korter worden schat Michel in. ,,De tunnel wordt altijd geschouwd voor deze weer open mag.’’