Twee extra strandtreinen naar Zandvoort

Twee extra strandtreinen naar Zandvoort
Drukte op station Zandvoort na de Jumbo Racedagen.
© foto Michel van Bergen
Amsterdam

De grote wens van reizigersverenigingen komt uit: in de zomermaanden kan het aantal treinen naar Zandvoort van vier naar zes per uur.

Dat heeft de NS maandag te horen gekregen van Prorail, die alle wensen van 34 reizigers- en goederenvervoerders op elkaar moest afstemmen. De capaciteit op het zevenduizend kilometer lange spoornetwerk, met tunnels, bruggen, rangeerterreinen en vierhonderd stations is immers beperkt. Ieder jaar wordt het een steeds grotere puzzel.

Prorail laat nu weten dat volgend jaar het aantal intercity’s van vier naar zes per uur kan op de route tussen Amersfoort en Utrecht. Ook tussen Haarlem en Zandvoort kan in de zomermaanden wel zes keer per uur worden gereden. Normaal rijden er twee per uur naar de badplaats, maar in de zomer zijn dat er nu vier.

Alleen op echte stranddagen en bij evenementen zijn met kunst- en vliegwerk twee extra treinen mogelijk. Reizigersorganisaties hadden aangedrongen op structureel zes treinen in de zomer. In de dienstregeling is dat nu geregeld, alleen moet Prorail nog wel de stroomvoorziening verbeteren. Dat is ook nodig voor extra treinen naar de Formule 1. Daarover wordt binnenkort de knoop doorgehakt. In de dienstregeling staan verder weinig veranderingen in de Randstad.

Goederen

Nieuw wordt ook dat 740 meter lange goederentrein standaard in de dienstregeling komen. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Vanaf 2020 rijden er standaard enkele goederentreinen met een lengte van 740 meter over het spoor, dat zijn vier extra wagons.

Met die langere treinen kunnen niet alleen meer goederen worden vervoerd, maar kan ook de prijs met ongeveer tien procent dalen. Daarmee kan het spoor beter concurreren met de vrachtwagen en de binnenvaart. Dat is vooral van belang voor treinen tussen de Rotterdamse haven en Duitsland.

Tata

Tata IJmuiden heeft dagelijks treinen met grondstoffen en staal op het spoor. „De lengte van onze treinen varieert van 530 tot 650 meter. Wij hebben geen behoefte aan langere treinen”, laat de woordvoerder van het staalbedrijf weten.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie