Premium

Zeesluis kost Rijk nog eens zeventien miljoen euro extra door gestegen bouwkosten

Zeesluis kost Rijk nog eens zeventien miljoen euro extra door gestegen bouwkosten
Het Rijk heeft in totaal 81 miljoen euro extra uitgetrokken vanwege de vertraging met de nieuwe zeesluis.
© Foto Hans van Weel
IJmond

De bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden begint bij het Rijk steeds verder in de papieren te lopen. Het ministerie van infrastructuur en waterstaat heeft 17,7 miljoen euro extra uitgetrokken vanwege gestegen kosten.

Vorig jaar werd al bekend dat het Rijk 64 miljoen extra had uitgetrokken voor de tegenvallers vanwege de vertraging door een rekenfout van de bouwers. Door gestegen kosten moet minister Van Nieuwenhuizen het projectbudget nu ophogen met in totaal 81 miljoen euro, zo blijkt uit de begroting van het ministerie. Het Rijk betaalt in totaal 1,059 miljard euro aan de nieuwe zeesluis. De gestegen kosten vanwege hogere lonen en duurdere materialen zorgden voor een stijging van 1,9 procent van het totale budget (17,7 miljoen), zegt een woordvoerder van het ministerie. Dat is het vaste prijsindexcijfer voor verhogingen.

Eerder werd al bekend dat de bouwers van consortium OpenIJ (BAM en Volker Wessels) al minstens 200 miljoen euro extra kwijt zijn aan de bouw van de zeesluis door tegenvallers.

Rekenfout

De ellende begon met een rekenfout bij de constructie van de deurkassen door de bouwers. Daardoor moest het ontwerp aangepast worden. De nieuwe zeesluis is nu pas in 2022 klaar in plaats van 2019, zoals de planning was. Het Rijk trok al 27,5 miljoen uit voor tegenvallers en ontwerpaanpassingen. Daarnaast moet de Noordersluis langer operationeel blijven omdat de nieuwe zeesluis nog niet is opgeleverd en moet het Rijk meer kosten maken voor het projectteam: dat zorgt voor in totaal negentien miljoen euro aan extra kosten. Ook moet de hoogwaterkering op het bouwterrein langer overeind worden gehouden. Daarnaast houdt het Rijk nog rekening met 17,5 miljoen euro aan onvoorziene extra kosten.

De bouw van de zeesluis begon in 2016. Vorig jaar nog zei de minister dat ze niet van plan is om de bouwers te compenseren voor hun verliezen als gevolg van hun ontwerpfouten. Voor de gemeente Velsen zijn er nauwelijks extra kosten omdat het een Rijksproject betreft.

Sluisroute

De vertraging met de zeesluis heeft in de IJmond grote impact. Zo is de sluisroute voor fietsers en automobilisten al sinds april vorig jaar afgesloten en zal die uiterlijk pas in maart 2021 weer open gaan. De afsluiting zou eigenlijk maar een jaar duren maar de bouwers en Rijkswaterstaat konden de veiligheid niet garanderen.

Ter compensatie vaart de pont over het Noordzeekanaal nu wel overdag elke tien minuten, dat wordt betaald door Rijkswaterstaat. De gemeente Velsen zou proberen om de ’spitspont’ nog eerder te laten varen omdat veel Tatawerknemers geen profijt hebben van de verruimde vaartijden. De werknemers wilden graag dat de extra ponten ook voor 6.30 uur gaan varen om op tijd op hun werk te komen. Het college van b en w van Velsen heeft dit aangekaart bij het GVB die het pontveer bedient. Eerder beginnen is niet mogelijk, zo antwoordt het college aan de gemeenteraad. ,,Een gespecialiseerde machinist moet de pont opstarten. Door de werkroosters kan dit niet eerder dan 6.30 uur.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.