10.000 Nederlanders via het noodlijdende Thomas Cook op reis

ANP
HOOFDDORP

De duizenden Nederlanders die via Thomas Cook op vakantie zijn, hoeven die niet onmiddellijk af te breken. „Voor hen wordt geregeld dat zij hun vakantie kunnen afmaken”, zegt een woordvoerster van de in Hoofddorp gevestigde Nederlandse tak van de touroperator. Het gaat volgens haar om ruim 10.000 mensen. Ook zouden de komende weken nog „enkele duizenden” mensen vertrekken. De meeste van de huidige vakantiegangers zijn binnen Europa op reis.

De zegsvrouw benadrukt dat Thomas Cook Nederland formeel nog geen faillissement heeft aangevraagd. Het is overigens niet uitgesloten dat dat de komende dagen alsnog zal gebeuren. De woordvoerster stelt dat mensen die via Thomas Cook/Neckermann Reizen een pakketreis hebben geboekt, beschermd zijn via de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR).

Jaarlijks zouden via de Nederlandse tak van het concern zo’n 400.000 klanten met vakantie gaan. Er werken zo’n tweehonderd medewerkers.

Uitdagingen

„Thomas Cook Nederland betreurt dat de Thomas Cook Group Plc geen oplossing heeft gevonden voor haar financiële uitdagingen en faillissement heeft aangevraagd”, meldt de organisatie in een verklaring. „De Nederlandse organisatie bekijkt op dit moment welke mogelijke opties er zijn om de impact van het faillissement van de Thomas Cook Group Plc te beperken voor haar klanten en haar medewerkers.”

Geld terug

Nederlandse reizigers die momenteel met Thomas Cook op vakantie zijn, kunnen hun reis gewoon afmaken. Ook als de Nederlandse tak van de reisorganisatie omvalt. Als het misgaat zijn consumenten gedekt onder de voorwaarden van de garantieregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Voor mensen die een reis hebben geboekt, betekent dit dat ze hun geld terugkrijgen.

De SGR neemt kort gezegd de kosten over van aangesloten reisorganisaties als die in financiële problemen komen. Volgens de SGR geldt de garantieregeling voor alle boekingen, ongeacht de bestemming of hoogte van de reissom. Losse vliegtickets die zijn geboekt bij een SGR-deelnemer vallen niet onder de garantieregeling. Ook lijndiensten en charters vallen niet onder de SGR-garantie.

Het concern is 178 jaar oud en heeft wereldwijd 22.000 medewerkers in dienst.

Excuses

Een laatste poging het bedrijf te redden mislukte zondag. „Het bestuur en ik betreuren enorm dat we niet slaagden in onze opzet”, zegt topman Peter Fankhauser in een verklaring. „Ik wil excuses aanbieden aan onze miljoenen klanten en de duizenden medewerkers, leveranciers en partners die ons jarenlang hebben gesteund.”

De ondergang van het bedrijf treft wereldwijd zo’n 600.000 vakantiegangers. Zij zitten momenteel via Thomas Cook in het buitenland.

Repatriëring

De Britse autoriteiten hebben al een plan opgesteld om de ruim 150.000 Britse toeristen terug te halen met andere luchtvaartmaatschappijen. Het gaat volgens Britse media om de grootste repatriëring van Britten in vredestijd. In Duitsland nemen verzekeringsmaatschappijen het voortouw.

Thomas Cook ging onder meer gebukt onder een grote schuldenlast. Het bedrijf liet voor het weekend al weten dat het extra financiële middelen nodig heeft voor een reddingsplan. Het zou gaan om een lening van nog eens 200 miljoen pond (227 miljoen euro), naast het reddingsplan van 900 miljoen pond dat vorige maand werd afgesloten.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.