Premium

Boos na meeverhuizen van cv-contract

Boos na meeverhuizen van cv-contract
© Stockfoto 123RF

Inderdaad, het staat in hun algemene voorwaarden. Maar moeten klanten van ESNW daarom niet verbaasd zijn dat ze na verhuizing zeventig euro kwijt zijn voor inspectie van hun cv-ketel?

Jan Bakker heeft voor zijn centrale-verwarmingsketel al jarenlang een onderhoudscontract bij Energie Service Noord West - ESNW. Hij gaat verhuizen en mailt het bedrijf ’Is het mogelijk om ons huidig abonnement om te zetten?’ Als reactie krijgt hij alleen een mail dat de monteur graag een maand later tussen acht en half een langs komt voor onderhoud aan een onbekende combiketel. Dat het bezoek van de monteur zeventig euro kost, vertelt deze voor het eerst als hij de ketel op het nieuwe adres inspecteert. Meneer Bakker moet tot zijn irritatie ter plekke met een machtiging zeventig euro aftikken.

Bij die inspectie stelt de monteur trouwens vast dat het gasblok lekt. Vervanging schat hij op 200 euro. Bakker schrikt ervan. Hij besluit de installateur van die ketel uit 2016 erover te benaderen. Die komt snel langs, hoeft slechts een ringetje te vervangen en rekent daar niets voor.

Jan Bakker houdt aan de inspectiekosten en de diagnose van de monteur een slecht gevoel over. Hij beklaagt zich bij ESNW maar die verwijst naar de algemene voorwaarden waarin daadwerkelijk staat dat inspectie van een ketel net zo veel kost als een onderhoudsbeurt zonder abonnement. Maar welke klant leest in zo’n situatie eerst de algemene voorwaarden?

Het bedrijf legt ons uit dat een inspectie/eerste onderhoudsbeurt bij verhuizing noodzaak is, maar dat zoiets drie kwartier kost en daarom niet gratis kan. Volgens de woordvoerster was meneer Bakker op de kosten geattendeerd. Zeker, maar beslist niet voordat de monteur al bij hem binnen stond. Over het lekke gasblok zegt zij, dat meneer Bakker al meteen aangaf dat hij contact met de installateur zou opnemen. Had ESNW de reparatie wel opgepakt, dan zou ook zijn vastgesteld dat een ringetje volstond om het probleem op te lossen.

Omdat ze begrijpt dat het voor meneer Bakker vervelend is, en ze hem graag als tevreden klant behouden, biedt ze aan die 70 euro terug te geven als hij tenminste voor een jaar bijtekent. Daar bedankt Bakker hartelijk voor, het vertrouwen is te zeer geschaad. ESNW meldt nog dat zij hun communicatie bij de aankondiging van dit type bezoek hebben verbeterd.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.