Premium

Wel/geen bezorgkosten

Wel/geen bezorgkosten

De 80-jarige mevrouw Lust is niet blij als ze onaangekondigd 19,95 euro bezorgkosten moet betalen wanneer de koelkast is afgeleverd die ze kocht bij BCC bij haar in Zaandam.

Mopperen in de winkel helpt niet en dan meldt zij zich met haar ongenoegen aan de balie van de krant. Ons legt BCC uit dat er verschil is tussen betaalde en kosteloze bezorging. Bij kosteloze plaatsing wordt het apparaat bij de voordeur afgeleverd. Bij een betaalde bezorging wordt het apparaat uitgepakt, aangesloten en zo nodig uitgelegd en de doos afgevoerd. In beide situaties gaat het oude apparaat mee terug. Vanwege de ruis in de communicatie krijgt mevrouw Lust de bezorgkosten terug. Best aardig van BCC.

Verlopen hotelbonnen

Zonder al te veel verwachtingen doen we bij Hotelspecials een goed woordje voor Paul Verroen wiens twee Hotelcadeaubonnen van samen 200 euro zijn verlopen.

Drie jaar terug had hij ze gekregen en er door drukte en omstandigheden nooit iets mee gedaan. En tsja, als hij ze dan wil gebruiken, blijken ze drie maanden verlopen. Drie jaar lang geen kans zien bonnen te verzilveren, dat klinkt niet meteen logisch. Hotelcadeaubonnen geeft zich dan ook niet meteen gewonnen, als wij aankaarten dat meneer Verroen zeer teleurgesteld is dat ze de kaarten niet drie maanden willen verlengen. Maar als hij op hun verzoek nogmaals belt, krijgt Verroen het aanbod dat hij die 200 euro toch mag besteden als hij binnen drie dagen een boeking doet. Dat laat hij zich geen twee keer vertellen. Hij hoeft zelfs geen administratiekosten te betalen - aardig van Hotelspecials.

Toch geen schoenreparatie

Mevrouw Van Beek is verbaasd. Een aanpassing aan de orthopedische schoenen van haar man kost 39,20 euro. Die nota wordt door zorgverzekeraar CZ niet vergoed, maar nieuwe schoenen van 1200 euro wel. ,,Dat is toch zonde van het geld?’’ vraagt ze zich af.

Wat wil het geval: Haar man is rolstoelgebonden en heeft twee paar orthopedische schoenen. Open en dichte. De open schoenen worden met klittenband gesloten. Omdat de voeten van haar man wat dikker worden, is het klittenband te kort: het moet verlengd worden. Zo gezegd zo gedaan en de rekening van ruim 39 euro betaald. ,,Maar CZ vergoedt het niet omdat het om een reparatie zou gaan, terwijl dat helemaal niet zo is: het is een aanpassing van de schoen. Ik had dus beter nieuwe schoenen kunnen bestellen, terwijl de huidige nog helemaal niet af zijn. Wil je meedenken, word je afgestraft.’’

We begrijpen haar gevoel en kaarten de zaak bij CZ aan. Twee uur later is de kou uit de lucht. De woordvoerder: ,,We zijn er in gedoken en het blijkt te gaan om wat oudere schoenen, die buiten de garantie vallen. Reparaties worden dan niet meer vergoed. Uit de factuur van de schoenmaker kregen we de indruk dat het daar om ging. We hebben contact gezocht en hij dient een nieuwe factuur in en die wordt gewoon uitbetaald.’’ Mevrouw Van Beek is blij én verbaasd dat het probleem nu wel snel opgelost kan worden.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.