Premium

KLM zoekt naar oplossingen in milieudebat zoals de vliegende V [video]

KLM zoekt naar oplossingen in milieudebat zoals de vliegende V [video]
Schiphol

„Het debat moet niet zijn of we wel of niet vliegen, maar welke oplossingen mogelijk zijn”, stelt KLM-topman Pieter Elbers bij het eeuwfeest. En dus veel aandacht voor alle duurzame plannen van het bedrijf.

Dat de millennials volop in het klimaatdebat staan blijkt wel uit de vele demonstraties. Maar tot drastisch minder vliegen heeft dat volgens Elbers nog niet geleid. „Kijk maar na de examens. Dan stroomt Schiphol vol met jongeren”, doelt hij op de feestgangers, vakantievierders en jongeren die in het buitenland gaan studeren.

Belangrijk voor Elbers is om te zoeken naar oplossingen. Recent besloot KLM gefaseerd minder te vliegen op Brussel en passagiers in de Thalys te zetten. De ontwikkeling van biokerosine krijgt een zet met de bouw van een fabriek in Delfzijl en op termijn is synthetische kerosine een oplossing.

Elektrisch vliegen ziet Elbers pas over 15 of 20 jaar als een optie en dan alleen op korte vluchten zoals naar Londen. „Maar je weet niet hoe snel het gaat. De elektrische auto maakt nu ook opeens een opmars.”

Flying-V

Daarnaast steunt KLM de ontwikkeling van een compleet nieuw vliegtuig. In plaats van sigaarvormig, is door de TU Delft gekozen voor een V-vorm. De passagiers zitten in de twee vleugels. De motoren staan bovenop. „Inderdaad een revolutionair ontwerp. Heel spannend”, legt projectleider Roelof Vos van de TU Delft uit aan de hand van een schaalmodel dat in een feestelijk versierde hangar op Schiphol-Oost staat.

KLM zoekt naar oplossingen in milieudebat zoals de vliegende V [video]

„Het is zeker niet alleen een studentenproject. Het is echt bedoeld om te zoeken naar het ideale ontwerp van een intercontinentaal vliegtuig. Daarom zitten partijen als Fokker en Airbus ook aan tafel. Wij gaan het als universiteit ook nooit bouwen, dat zal een partij als Airbus moeten zijn”, benadrukt Vos.

„Het vergt nog zeker vijf tot tien jaar onderzoek voor we weten of dit haalbaar is. Of het aerodynamisch echt 15 procent minder brandstof vergt om te vliegen en nog eens vijf procent door het lagere gewicht. De motoren bovenop zouden ook minder lawaai moeten opleveren. Met testvluchten van het model en verdere studie moeten we dat zien te achterhalen. Inderdaad is daarna ook nog een lange weg te gaan voor zo’n nieuw toestel is gefinancierd, goedgekeurd en echt de lucht in kan rond 2040.”

KLM zoekt naar oplossingen in milieudebat zoals de vliegende V [video]
AirFrance-KLM topman Ben Smith (links), presentator Humberto Tan en KLM-topman Pieter Elbers bij het eeuwfeest.
© foto ANP

Vliegtaks

KLM en Air France kijken intussen gelaten naar plannen van overheden om een vliegtaks in te voeren. In Nederland vloeit dat geld in de staatskas en in Frankrijk wordt het gebruikt voor investeringen in wegen en spoor.

„We zien liever dat het geld wordt gebruikt voor verduurzaming van de luchtvaart”, riep Ben Smith, topman van moederbedrijf Air France-KLM op. Hij prees het feestvierende KLM. „Het is een sterk merk en wat efficiency kan Air France nog wel wat van KLM leren.”

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) liet weten dat hij samen met zijn Franse collega gesprekken voert over de aandelen die beide landen bezitten in het concern. ,,We kijken hoe we meer een rol op de achtergrond kunnen spelen.’’ Ofwel, minder overheidsbemoeienis, zeker aan Franse zijde.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.