Premium

Oppositie Bloemendaal wil veto tegen geld voor het spoor Haarlem-Zandvoort

Oppositie Bloemendaal wil veto tegen geld voor het spoor Haarlem-Zandvoort
Spoorwegovergang Overveen.
© Foto Google Maps
Bloemendaal

De oppositie in Bloemendaal wil het liefst dat wethouder Henk Wijkhuisen een veto uitspreekt over de investeringen in het spoor.

De regio Kennemerland zou 1,4 miljoen moeten meebetalen aan de aanpassingen aan het spoor die nodig zijn om volgend jaar bezoekers aan de Grand Prix naar Zandvoort te vervoeren. Maar Liberaal Bloemendaal, Hart voor Bloemendaal, PvdA en GroenLinks vinden dat de investeringen in het spoor de inwoners van Bloemendaal alleen maar overlast opleveren.

Lees ook: Zandvoort vreest Bloemendaals veto voor miljoeneninvestering spoorlijn

De verbeteringen aan het spoor zijn nodig om tijdens grote evenementen tien treinen van en naar de badplaats te laten rijden. ,,We moeten 7 euro per inwoners van Bloemendaal meebetalen, maar wat hebben zij eraan”, wilde Leonard Heukels (Liberaal Bloemendaal) dinsdagavond van de wethouder weten tijdens een extra commissievergadering die druk werd bezocht door omwonenden van het spoor. In een petitie aan de gemeenteraad hadden zij om een veto van de wethouder gevraagd. Heukels betwijfelt of de investeringen in het spoor leiden tot minder autoverkeer.

Stok om te slaan

Ook Rob Slewe van Hart voor Bloemendaal vindt dat een veto nodig is. Hij ziet dat als een ‘stok om mee te slaan’ en een middel om betere afspraken te regelen voor de inwoners van Overveen en een signaal af te geven tegen ‘het pretpark van de prins’.

De extra investeringen in het spoor plaatsen GroenLinks en de PvdA voor een dilemma. Aan de ene kant zien ze dat aanpassingen en modernisering van het spoor hard nodig zijn. Aan de andere kant stuit het idee dat er nu zoveel haast wordt gemaakt met het oog op de komst van de Formule 1 ze tegen de borst. Harold Koster van de PvdA denkt bovendien dat al die haast in de besluitvorming tot niets zal leiden. ,,Ik ben er bijna zeker van dat die maatregelen niet klaar zijn voor 2 mei 2020.”

Het kan nog spannend worden als de investeringen tijdens de raadsvergadering van 31 oktober opnieuw worden besproken. Alleen VVD, D66 en VBD zijn uitgesproken tegen een veto over de extra investeringen. De gemeente zou zichzelf daarmee buiten spel zetten bij andere plannen voor bereikbaarheid in de regio. Al zijn de partijen wel bezorgd over de impact van de extra treinen en grote evenementen in het duingebied.

Ook wethouder Wijkhuisen is bang dat een veto meer problemen voor de gemeente oplevert. ,,We zijn al decennia bezig met extra geld voor het spoor en nu komt het er eindelijk, op de rug van de Formule 1.”

De doorslag wordt waarschijnlijk gegeven door het CDA. Die partij liet weten dat ze zich ook zou kunnen vinden in een veto tegen het voorstel dat er nu ligt.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.