Premium

Minister blikt terug op hoofdpijndossier nieuwe zeesluis bij IJmuiden

Minister blikt terug op hoofdpijndossier nieuwe zeesluis bij IJmuiden
Cora van Nieuwenhuizen met op de achtergrond het sluizencomplex.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
IJmuiden

,,Hoe het met mijn hoofdpijn is? Daar heb ik geen last van. Ik heb wel meer van dit soort dossiers’’, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) met een glimlach. Ze nam maandag tijdens haar bezoek ook even de tijd om terug te blikken over het hoofdpijndossier dat de nieuwe zeesluis heet.

Van Nieuwenhuizen had het IJmuidense sluizencomplex uitgekozen als decor voor de bekendmaking van het grootste onderhoudsprogramma van wegen, bruggen en sluizen in Noord-Holland ooit.

Lees ook: Reparatie en vervanging van bruggen, tunnels, wegen en sluizen. Grootste onderhoudsopgave ooit van Rijkswaterstaat in Noord-Holland [video]

Tijdens de vaartocht langs het sluizencomplex waarschuwde ze dat die operatie ook gepaard zal gaan met overlast en tegenvallers want je weet nooit wat je allemaal tegenkomt van te voren, zo zei de minister. Wat dat betreft paste het sluizencomplex wel als symbool voor die operatie.

Want inmiddels is alles weer op de rit, maar de oplevering is uitgesteld tot begin 2022 door een constructiefout door de bouwers van OpenIJ. En zijn de extra kosten voor het Rijk inmiddels opgelopen tot 81 miljoen euro.

Het ministerie overwoog zelfs om het contract met OpenIJ te ontbinden, maar dan had het allemaal nog langer geduurd en had het nog meer gekost. En zou de sluisroute eigenlijk maar een jaar dicht zijn, die gaat pas in maart 2021 weer open.

Rijkswaterstaat kreeg kritiek omdat ze in eerste instantie weinig deed om de overlast te compenseren. Hoe kijkt de minister daarop terug? Ze wilde er niet al te veel woorden aan vuil maken. ,,Bij Rijkswaterstaat staat de deur altijd open om te praten.’’

Van Nieuwenhuizen is niet van plan om de financiële dompers helemaal voor rekening van de bouwers te laten komen. Die hebben al een verlies genomen van meer dan 200 miljoen euro. Waarom niet die 81 miljoen euro ook door de bouwers laten betalen? ,,Je hebt allerlei categorieën van overmacht. In de grond, weg en waterbouw hou je dit soort zaken altijd want wat is precies verwijtbaar?’’

Wat betreft het onderhoud is het zeesluisproject ook bijzonder. Want behalve het ontwerp en de bouw, zijn de bedrijven straks ook zelf verantwoordelijk voor het onderhoud gedurende 26 jaar. Geprivatiseerd onderhoud dus. Van Nieuwenhuizen heeft er wel vertrouwen in dat dat niet leidt tot slechter onderhoud.

,,We zullen de bedrijven houden aan het contract. Tegenwoordig kun je met drones al zoveel beter inspecties uitvoeren dan dat je vroeger kon en het is goedkoper en veiliger.’’

Als de zeesluis straks klaar is, is het werk nog niet gedaan. De komende jaren is ook het gemaal bij het sluizencomplex aan de beurt om gerenoveerd te worden. De zes pompen worden vervangen. In het gemaal wordt elke zes seconden een hoeveelheid regenwater ter grootte van een Olympisch zwembad naar zee gepompt. Van Nieuwenhuizen vroeg ook aandacht voor de hele sector.

,,We zouden ook best meer willen doen de komende jaren. Maar daar hebben we de mensen niet voor vanwege het tekort aan technische krachten.’’ Ze vervolgt: ,,Daarom is dit ook zo’n mooi gebied. Hier kun je echt iets doen voor je land.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.