Premium

Column: Kom maar op met wind en zon!

Column: Kom maar op met wind en zon!

Vorige week fietste ik na mijn werkdag terug naar huis. Pittig windje, maar droog en gedurende de fietstocht kwam er zowaar een waterig zonnetje door de wolken heen. Ik kon mijn geluk niet op. Want hoe harder het waait hoe hoger de energieopbrengst van de windmolen De Trouwe Wachter bij Burgervlotbrug, waarvan wij een paar bescheiden aandeeltjes hebben gekocht. Het rendement wordt terugbetaald in kWh.

Zo drukken we de energierekening enigszins. Maar sinds dinsdag mag het niet alleen waaien, maar ook lekker zonnig zijn, want op die dag werden zonnepanelen op ons dak geïnstalleerd en ook dat zorgt voor een reductie van onze energierekening. Aanmelden als terugleverancier bij je stroomleverancier, BTW terugvragen bij de Belastingdienst en klaar is Kees.

Eigenlijk is het hele proces van het kiezen van de juiste installateur nog het ingewikkeldst. Want waar moet je in het woud van aanbieders voor kiezen? Geloof je het bedrijf dat folders door de brievenbus gooit en het hele land per gemeente doorgaat? Doe je mee aan een collectief van bij voorbeeld Vereniging Eigen Huis? Ga je af op reviews op internet? En wat is belangrijker: de kwaliteiten van de installateur of het merk waarvoor je kiest?

Keuzes, keuzes, keuzes. En dan blijkt - opnieuw - dat de ervaringen van mensen die je vertrouwt erg belangrijk zijn. Die sociale bewijskracht - een van de overtuigingsprincipes zoals die door hoogleraar psychologie Robert Cialdini zijn beschreven - werkt heel sterk. Als je vlak voor je beslismoment van je buren hoort - die een paar jaar terug zonnepanelen hebben aangeschaft - dat zij heel tevreden zijn over merk en de installateur, dan valt de beslissing al gauw die kant op. We kiezen voor dezelfde, plaatselijke, installateur.

De Britse belastingdienst heeft ooit van dat principe gebruik gemaakt. Ze stuurden wanbetalers een brief in vier variaties. In brief 1 stond geen extra informatie, in brief 2 hoeveel procent mensen in het gehele land er op tijd betaald hadden; in brief 3 hoeveel dat er in de provincie waren en in brief 4 hoeveel procent dat er in de eigen stad waren. Die laatste brief zorgde voor de hoogte opbrengst, omdat mensen zich het meest met de eigen stadsgenoten kunnen identificeren.

En zo werkt het met zonnepanelen dus ook.

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.