Premium

Jeroen Dijsselbloem introduceert Fikks, een soort Tinder, voor Haarlemmers met schulden [video]

Jeroen Dijsselbloem introduceert Fikks, een soort Tinder, voor Haarlemmers met schulden [video]
Jeroen Dijsselbloem: ,,Schulden krijgen kan iedereen overkomen, schulden wegwerken vergt de hulp van iedereen.’’
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Haarlem

Jeroen Dijsselbloem, oud-minister van financiën en bekend om zijn harde financiële aanpak, is een buddy voor een huisvader met vier kinderen die voor 25.000 euro in het rood staat. Dat doet hij met de app Fikks, waarvoor Dijsselbloem maandagavond reclame maakte bij tientallen ondernemers in de Koepel.

Veel mensen zuchten onder hun geldproblemen. Maar liefst 60 procent van de bedrijven heeft personeel in de schulden en 6 procent van alle medewerkers heeft loonbeslag: de schuldeiser krijgt automatisch een deel van het salaris.

Dijsselbloem is gestrikt om ambassadeur en buddy van Fikks te worden. De app werkt als de datingapp Tinder waarbij de klanten en buddy’s elkaar kunnen opzoeken. Het is een sociaal initiatief van de ADG Groep, een bedrijf met meer dan 50.000 werknemers.

Schuld, omschreven als een constante piep in de oren, werkt verlammend. Voor werkgevers is het, zo meent Dijsselbloem, van groot belang dat zij in actie komen en aanhaken bij het initiatief van Fikks. Werknemers met schulden zijn vaker ziek en minder productief.

Dijsselbloem sprak in zijn verleden namens de Europese Unie de Grieken als geldverkwisters bestraffend toe, ook zijn vrijwilligersbaan als buddy neemt hij uiterst serieus. Hij helpt een gezin dat te lang allerlei toeslagen heeft ontvangen en nu een grote schuld bij de fiscus heeft.

Dijsselbloem: „Ik help het gezin met het huishoudboekje, nadat ik via de app in beeld had gekregen wat hun situatie precies was. De taak als buddy is in het begin intensief”, vervolgt Dijsselbloem. „Alles op een rijtje zetten is een enorme klus. Als je een goed overzicht hebt, blijkt dat de situatie vaak slechter is dan gedacht.”

Op dat moment probeert de buddy de cliënt met schulden wegwijs te maken in het doolhof van schuldhulpverlening, waarin veel organisaties actief zijn. Dijsselbloem: „Het allerbelangijkste is mensen actief bezig te laten zijn met hun financiën. Dat is haast niemand in Nederland.”

Dijsselbloem is nog wel even zoet met zijn klant, want er wordt nog een conflict met de belastingdienst uitgevochten over wie de verantwoordelijkheid draagt. Dijsselbloem: „U begrijpt, dat ik met mijn achtergrond niet zelf de belastingdienst kan gaan bellen.”

Zijn verhaal klinkt bekend in de oren van Floor Pronk en Natascha Gertis van het Spaarne Gasthuis, een grote werkgever met 4500 medewerkers. Zij merken dat het aantal personeelsleden met schulden groeit. Bij het ziekenhuis is daartoe een sociaal fonds in het leven geroepen.

Pronk: „Laatst hebben weer drie mensen zich bij dat fonds gemeld. En dat zijn geen collega’s die gekke dingen hebben gedaan, maar mensen die er niet uitkomen met hun gewone uitgaven. Het zijn ook niet alleen medewerkers van het facilitair bedrijf, waar de laagste inkomens zijn.”

Ook Veronique de Kwant, directeur van HaarlemEffect met 110 personeelsleden, zoekt een weg om met deze problematiek om te gaan. Bij vier medewerkers is loonbeslag gelegd, weet ze. „Soms gaat personeelszaken daarover met ze in gesprek. Maar het is een lastig probleem: mensen schamen zich.”

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.