Premium

Filmrecensie: Grote misère wordt aan het einde te veel van het goede

Filmrecensie: Grote misère wordt aan het einde te veel van het goede
Scène uit ’Før frosten.
© Foto Jonas Jacob Svensson

Boer Jens en zijn drie kinderen hebben een zware winter voor de boeg.

Hun oogst verregent, de veestapel slinkt. Het Denemarken van de negentiende eeuw toont geen genade, in de eerste tien minuten van ’Før frosten’.

Wanneer dochter Signe verliefd wordt op een jonge boer uit de buurt, grijpt Jens zijn kans om een beetje geld aan de uithuwelijking over te houden.

Maar dan verschijnen er twee buitenlanders die meer centen op zak blijken te hebben. Jens denkt zijn gezin in één klap uit de problemen te krijgen.

Een oog voor het geluk van zijn eigen dochter lijkt hij niet meer te hebben. De beelden zijn fijn voor het oog, maar de grootste focus ligt op de bedompte misère. Tegen het einde wordt dat te veel van het goede.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.