Boosheid over Kaagbaan die twee maanden minder inzetbaar is
De Kaagbaan.© anp
Tot verontwaardiging van bewonersgroepen, is de Kaagbaan maar liefst twee maanden minder inzetbaar. Dat terwijl de baan al twee periodes dit jaar buiten gebruik was voor werkzaamheden.
,,De Kaagbaan wéér beperkt inzetbaar. En kijk hoe lang. Schiphol, dit kun je ons niet aandoen! Waarom moet dit over Aalsmeer? Wanneer wordt er eens naar ons geluisterd en gereageerd’’, twittert Deborah Bothe. En zij is niet de enige die boos reageert op de aankondiging van de luchthaven.
De Kaagbaan en Polderbaan zijn de twee banen die het meeste worden ingezet voor starts en landingen. Nu de Kaagbaan van 27 oktober tot en met 22 december minder ingezet kan worden, worden de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan vaker ingezet. Bij de Zwanenburgbaan gaat het om extra starts naar het zuiden en landingen vanuit het zuiden, welke toestellen dan vooral over Rijsenhout en Aalsmeer komen. Vanuit die woonplaatsen kwam dit jaar al eerder een stortvloed van klachten toen de Kaagbaan van 25 februari tot en met 4 maart dicht was en nog een tijdens de eerste twee weken van september.
Piekuren
De komende tijd gaat de Kaagbaan niet helemaal dicht, maar kan wel minder worden gebruikt. Dat komt omdat aan taxibanen wordt gewerkt. Tijdens het werk moeten komende en gaande toestellen over één rijbaan. Dit betekent tweerichtingsverkeer op een van de drukste kruispunten op Schiphol, waardoor het alleen mogelijk is om naar of de Aalsmeerbaan of de Kaagbaan te gaan. Dat is afhankelijk van de wind. Op piekuren gelijktijdig starten vanaf de Kaagbaan en Aalsmeerbaan kan dan niet, maar wel in de combinatie Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Op rustige momenten wordt wel vanaf de Kaagbaan gestart.
,,Dit onderhoud is echt op korte termijn noodzakelijk, omdat door intensief gebruik het asfalt en de fundering van de rijbaan snel vervangen moeten worden’’, laat de luchthaven weten. Waarom is deze klus niet eerder gedaan toen de Kaagbaan al buiten gebruik was? ,,Tijdens het plannen van onderhoudswerkzaamheden wordt uiteraard altijd gekeken hoe dit zo efficiënt mogelijk uitgevoerd kan worden. Tijdens het onderhoud aan de Kaagbaan begin september was echter ook rijbaan Q (de rijbaan over de snelweg A4) al dicht in verband met werkzaamheden. In combinatie met werkzaamheden aan rijbaan A8 zou dit de grondoperatie qua taxiverkeer onmogelijk maken.’’
In het Schipholoverleg is alleen baanonderhoud aan de orde geweest, niet van taxibanen. ,, Ik begrijp de frustratie bij bewoners. Bij onderhoud is communicatie essentieel, zodat bewoners weten welke extra overlast ze krijgen’’, stelt bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans.