Premium

Dure bril heeft zonallergie

Dure bril heeft zonallergie
© Illustratie Michiel Offerman

Van de bril van 1100 euro die Klaas Bijl koopt worden na tien maanden de glazen lelijk craquelé. De coating laat los. Eigen schuld, houdt de opticien vol.

Niet alleen voor hemzelf, ook voor zijn vrouw koopt meneer Bijl begin dit jaar bij opticien Oog & Design in Den Helder een nieuwe bril. Ze rekenen 2500 euro af, geen kattenpis, in Bijls woorden. Na een maand of tien komen er op zijn bril vlekken op het glas die er niet af gaan. Ook niet met de reinigingsvloeistof van Oog & Design. Vervolgens probeert hij het met een ultrasone reiniger, maar ook dat helpt niet. Terug naar de winkel dan, waar de medewerker vaststelt dat de coating loslaat. De bril gaat terug naar de fabriek maar komt precies zo terug. Het loslaten ligt niet aan de bril, maar moet te maken hebben met de manier waarop meneer Bijl ermee is omgegaan, wordt hem verteld.

Op vragen over het gebruik van de bril, heeft hij geantwoord dat hij deze van de zomer wel eens naast zich neerlegde, als hij een poos op een bedje lag te zonnen. De bril kan niet tegen hitte, vertelt Oog & Design die hem 25 procent korting op een nieuwe bril aanbiedt. ,,Ik ben 47 jaar brildrager, maar dit nog nooit meegemaakt.”

Craquelé

Over de kennelijke zonallergie legt de opticien ons uit dat de coating craquelé is geworden doordat de glazen veel te warm zijn geworden. ,,De heer Bijl heeft in de winkel bevestigd dat hij zijn bril in de zon heeft laten liggen. Er zitten ook diepe krassen in de glazen, wat niet gebeurt als de glazen schoongemaakt worden met de meegeleverde brillenspray en brillendoekje. Zoals deze glazen eruit zien, dat gebeurt nooit. Dit is mishandeling van de bril. De fabrikant bevestigt dat het geen productiefout is, maar oneigenlijk gebruik en daarom geen garantie. 25 procent korting vind ik daarom al heel veel.”

Kan het zijn dat coating loslaat omdat de bril niet tegen langdurige blootstelling aan zonlicht kan? We vragen een second opinion aan een andere opticien. Die legt het haarfijn uit.

Ontspiegeling in combinatie met een hardingslaag is een toplaag die onder een bepaalde temperatuur en druk op een glas wordt gedampt. Daarmee wordt het glas krasbestendiger en glimt het minder. Deze toplaag heeft echter niet dezelfde elasticiteit en temperatuurbestendigheid als het basismateriaal waar het glas van is gemaakt. Door abrupte temperatuurverschillen ontstaat rek en krimp van het glas en van de ontspiegelingslaag die er op zit. Omdat de elasticiteit van de ontspiegeling anders is dan die van het basismateriaal kunnen er zwakke plekken ontstaan in de hechting tussen deze twee lagen. Uiteindelijk kan dat leiden tot het beschadigen van de ontspiegeling.

Boosdoeners

De tweede opticien kan zich niet voorstellen dat de problemen zijn ontstaan door de bril twee uurtjes naast je in de zon te leggen: ,,Dan zou het wel een heel slechte kwaliteit coating zijn”. Bekende boosdoeners zijn volgens hem de bril op het dashboard van de auto leggen, in het klepje in het dak van de auto, regelmatig met je hoofd boven dampende pannen staan of de bril ophouden in de sauna. Dan kan schade door oververhitting ontstaan.

Strikt genomen denkt hij dat zijn collega in Den Helder niet veel fout doet en recht van spreken heeft. ,,Je kunt ook kijken naar de historie van de klant en dit meewegen in je oordeel. We hebben allemaal wel een aantal klanten waarbij dit soort dingen vaker voorkomt dan bij anderen. Wat zou ik doen? Lastig. Onze glasleverancier en wij zijn over het algemeen geneigd om met dit soort klachten zo coulant mogelijk om te gaan. Ik denk dat wij als dit na tien maanden was gebeurd de klant het voordeel van de twijfel hadden gegeven en voor garantie nieuwe glazen hadden geleverd. Ongeacht of de glasleverancier dit wel of niet vergoedt. Maar dat zeg ik zonder dat ik de klant en zijn historie ken.”

Oog&Design komt niet op de beslissing terug, zegt de opticien. Helemaal niet na het dreigement dat meneer Bijl kennelijk had geuit om er een advocaat of de krant bij te halen. ,,Het zou anders zijn als hij er normaal over had gepraat en ons niet voor oplichters had uitgemaakt. Maar hij kan nog naar de klachtencommissie van de Nuvo of de rechter.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.