Premium

Dave de Graaf van Beverwijks SetDSign Reclame: ’Reclameborden maken, dat is pellen en plakken’

Dave de Graaf van Beverwijks SetDSign Reclame: ’Reclameborden maken, dat is pellen en plakken’
,,De WW paste totaal niet bij me. Ik ben altijd een harde werker geweest’’, zegt Dave de Graaf van beletteringsbedrijf SetDSign Reclame.
© Foto Studio 2 Media/Gwendelyn Luijk
Beverwijk

Dave de Graaf werd voor gek verklaard toen hij zes jaar geleden in Beverwijk zijn bedrijf SetDSign Reclame startte. Midden in crisistijd, en nadat hij de vijftig reeds was gepasseerd. Met hard werken en een beetje creatief denken heeft hij de twijfelaars hun ongelijk bewezen.

,,In het begin had ik niet eens een werktafel. Ik legde een plank op mijn aanhangwagentje als ik iets moest snijden”, vertelt Dave (59). Hij is een handige Harry die het meeste haalt uit zijn bescheiden bedrijfsruimte aan de Parallelweg in Beverwijk.

De immense werktafel die hij nu heeft, bouwde hij zelf. Scharnieren maken er een klaptafel van. Een zaagtafel zit eveneens praktisch in elkaar en klapt tegen de muur. Zo kan de Velserbroeker makkelijk plek maken om een auto naar binnen te rijden.

Dave is gespecialiseerd in visuele reclame. Hij houdt zich onder meer bezig met autobelettering en lichtreclames, gevelreclames en het bedrukken van T-shirts. ,,Er komt heel veel technisch maar ook creatief werk bij kijken”, vertelt hij. ,,Om bijvoorbeeld een lichtreclame aan een gevel te hangen, moet je bedenken hoe je dat gaat doen. Zo'n bord heeft een losse steun die op het dak ligt, maar als daar geen ruimte voor is moet je een oplossing bedenken.”

Grote rollen kleurige folie hangen in door hem ontworpen stellages. Die folies gebruikt hij onder meer om auto's of reclameborden te beplakken. Dat is precisiewerk. ,,De machine snijdt de afbeelding uit, maar je moet de folie heel voorzichtig met de hand afpellen.” Het opbrengen van de folie moet zo mogelijk nog voorzichtiger gebeuren. ,,Er mogen geen belletjes onder de folie komen. Oefening baart kunst.”

Nachtwerk

Dave werd geboren in IJmuiden. Technische kennis kreeg hij al jong aangereikt, of hij nou wilde of niet. ,,Ik was de jongste van vier broers, dus moest altijd wel één van hen helpen met metselen, schilderen of auto’s repareren.”

Dave werkte bij de NS toen een kennis hem om hulp vroeg bij het spuiten van reclameborden voor sportvelden. Omdat hij ook nog een baantje had als softijsverkoper, werd het nachtwerk ,,Ik stond tot drie uur 's nachts met een spuitbus in de hand en ging dan snel naar huis om wat uurtjes te slapen, want om zes uur moest ik weer op het station zijn.”

Het klusje smaakte naar meer. ,,Het mooie van reclame vind ik dat je iets volledig kan veranderen. Met een gevelreclame wordt een gebouw opeens een bedrijfspand.” Hij werkte jarenlang bij een reclamebureau en werd zelfs mede-eigenaar, maar besloot op een goede dag uit het bedrijf te stappen. ,,Te veel kapiteins op één schip, dat werkte niet.” Daarop was hij elf jaar teamleider binnen een bedrijf dat vloeistoffilters maakt, tot de locatie in Alkmaar gesloten werd.

,,Ik kwam voor het eerst van mijn leven in de WW terecht en kreeg dus geld waar ik niets voor gedaan had. Dat paste totaal niet bij me. Ik ben altijd een harde werker geweest.” Daarom besloot de inmiddels 53-jarige Dave zijn oude ambacht weer op te pakken. ,,De hele economie lag op zijn gat, van de bank kreeg ik geen startkapitaal. Ik heb er dus mijn eigen geld ingestoken.”

Met een plotter en snijder van e-bay ging hij aan de slag. ,,Dat was niks natuurlijk”, zegt hij lachend. ,,Goedkope troep uit China.” Tweedehands wist hij materiaal van betere kwaliteit op de kop te tikken en daarmee begonnen de opdrachten binnen te stromen. ,,Ik liep natuurlijk wel een beetje achter. Er waren allerlei nieuwe folies en systemen op de markt gekomen. Maar het plakken zelf verandert niet. En ik was de kunst nog niet verleerd.”

Inmiddels heeft hij klanten door het hele land en zelfs in Liberia. Trots laat Dave foto's zien van de vele projecten die hij succesvol heeft afgerond. Van een uithangbord bij een pizzeria tot het ontwerp en de uitvoering van een lichtreclame bovenop een vrachtwagen. Eén van zijn meest opvallende projecten was het beletteren van 45 auto's voor een bedrijf in Rotterdam.

,,Daar ben ik een dag of zeven mee bezig geweest. Iedere auto kreeg een tekst die moest kloppen met het kenteken, dus ik moest goed opletten. Maar een klein bordje vind ik net zo leuk om te maken als een grote lichtreclame. Zie ik een auto rijden met mijn ontwerp erop, dan geeft dat een enorme kick.”

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.