Premium

Marinus Noordenbos van Hokkai Kitchen wil in iedere Nederlandse vriezer een ’Hokkailade’: ’De Japanse eetcultuur is prachtig, ik wil die heel graag met andere mensen delen’

Marinus Noordenbos van Hokkai Kitchen en Hokkai Suisan wil Europa veroveren met authentieke Japanse visgerechten.
© Foto United Photos/Paul Vreeker

In een en dezelfde maand werd Hokkai Kitchen opgenomen in gastronomiegids Gault Millau, werd het moederbedrijf van visvoorraden bestolen door inbrekers én vierde eigenaar Marinus Noordenbos een van de drukste open dagen tot nu toe. ,,Het zijn drukke tijden’’, beaamt de Driehuizenaar.

Bij het begin in 1993: ,,We hadden onze diepgevroren vis in een tempex bak verpakt. De folie eromheen had ik met pritstift vastgeplakt aan de onderkant. Zo leek het net alsof het door een verpakkingsmachine was dichtgemaakt’’, herinnert Marinus Noordenbos zich. ,,Nippon Suisan is een groot en belangrijk Japans visbedrijf, dus van deze afspraak hing wel het een en ander af. Het zag er prima verpakt uit, toen we wegreden. Professioneel. Alleen na anderhalf uur file was de vis natuurlijk al lang en breed ontdooid. Meneer Takaguchi van Nippon Suisan haalde tergend langzaam de horsmakreel uit die bak terwijl hij mij onafgebroken aankeek. Alsof hij dacht: Hoe haal je het in je hoofd om hiermee aan te komen bij Nippon Suisan. Je hoorde de druppels vanaf de vis op de bodem van de doos vallen. Ik dacht dat ik doodging.’’

Meer nieuws uit IJmond

Verhaal uitgelicht

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.