Premium

Automobilist wordt via routeplanners afgeschrikt tijdens Dutch Grand Prix

Automobilist wordt via routeplanners afgeschrikt tijdens Dutch Grand Prix
Bewoners en ondernemers in Zandvoort waren massaal toegestroomd bij de informatieavond.
© Foto United Photos/Rob van Wieringen
Zandvoort

De Dutch Grand Prix gaat routeplanners, zoals Google Maps, gebruiken om automobilisten te ontmoedigen met de auto naar het circuit te komen tijdens de Formule 1 races.

Dat is een van de onderdelen uit het mobiliteitsplan voor het evenement die tijdens de informatieavond voor bewoners en ondernemers bekend werden gemaakt. Automobilisten worden sowieso ontmoedigd met eigen vervoer te komen. ,,Eigenwijze bezoekers van de Grand Prix die denken toch met de auto te kunnen komen, krijgen als ze het adres van het circuit intypen, te horen dat er stremmingen zijn in de badplaats”, vertelde Rob Langenberg van de Dutch Grand Prix. Hij is de opsteller van het mobiliteitsplan.

Het mobiliteitsplan is volgens wethouder Ellen Verheij een belangrijke voorwaarde voor het verlenen van de evenementenvergunning voor de activiteiten rondom de Grand Prix. De aanvraag voor die vergunning is kort voor Kerstmis ingediend bij de gemeente en ligt nu ter inzage. ,,Wat gaat er gebeuren als de gemeente die vergunning niet verleent”, wil een bezoeker in de zaal weten. ,,Dan gaan we naar Assen”, grapt Langenberg. Die kans is volgens de wethouder klein, want met de terugkeer van de Formule 1 heeft Zandvoort een economische melkkoe binnengehaald. ,,We zien nu al dat het een enorm vliegwieleffect heeft. Kijk maar naar de naamsbekendheid van Zandvoort en het feit dat we nu eindelijk die verbetering aan het spoor krijgen.’’

Alle vergunningen voor de aanpassingen en verbouwingen aan het circuit zijn inmiddels wel verleend.

Doorlaatbewijs

De belangstelling van de inwoners en ondernemers uit Zandvoort is nog steeds groot. De zaal in het Louis Davids Carré was afgeladen vol. Uit de meeste vragen uit het publiek werd duidelijk dat mensen vooral bezorgd zijn om hun eigen parkeerplaats of over hun bedrijf tijdens de races in mei. ,,Waar kan ik mijn auto parkeren”, is een vraag die meer dan eens werd gesteld.

Inwoners van Zandvoort en werknemers van bedrijven met een eigen parkeerplaats kunnen volgens Langenberg op 1, 2 en 3 mei gewoon naar de badplaats met de auto. Zij kunnen een doorlaatbewijs aanvragen bij de organisatie van de Grand Prix. ,,Daarmee heeft Zandvoort al eerder ervaring opgedaan in 2007 en dat werkte toen prima.” Het doorlaatbewijs gaat gelden vanaf middernacht op vrijdag tot en met middernacht op zondag. Langenberg legt uit dat dit vooral nodig is om ervoor te zorgen dat Zandvoorters hun auto op de schaarse parkeerplaatsen kunnen parkeren.

De organisatie schat dat van de ruim honderdduizend bezoekers er 35 duizend met de trein zullen komen, twintigduizend te voet en ruim 31 duizend met de fiets. ,,Maar we nemen het zekere voor het onzekere, dus er zijn al veertigduizend fietsenrekken besteld”, grapt Langenberg.

Een klein gedeelte van de bezoekers heeft in een enquête laten weten dat ze met een touringcar willen komen. Dat mogen er volgens de organisatie best meer worden. De bussen worden geparkeerd bij Parnassia.

Ondernemers in de badplaats kunnen volgens Langenberg het beste nu al overleggen met hun leveranciers over wanneer zij weer bevoorraad worden. ,,Kijk of het op andere dagen kan op tijdstippen dat het nog rustig is op het circuit. Het zal sowieso allemaal even anders worden dan anders. Zo wordt de Van Speijkstraat, de looproute van het station naar het circuit tijdens de racedagen, een voetgangersgebied. Ook auto’s mogen daar dan niet parkeren.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.