Premium

Klaas de Vos van het Vellesan College uit IJmuiden ziet wel wat haken en ogen aan onderwijsplan voor bredere onderbouw

Klaas de Vos van het Vellesan College uit IJmuiden ziet wel wat haken en ogen aan onderwijsplan voor bredere onderbouw
Velsen

Niet in groep acht een definitief schooladvies, maar pas in het derde jaar van de middelbare school. Dat is het idee van een aantal onderwijsorganisaties zoals de VO-raad en de MBO-raad. In de kern best een prima plan maar nog wel met veel haken en ogen, vindt Klaas de Vos van het Vellesan College uit IJmuiden dat nu al een tweejarige brugklas heeft.

Belangrijkste reden voor het advies is dat het keuzemoment nu voor kinderen veel te vroeg is. Dat zorgt voor keuzestress en is niet bevorderlijk voor de kansengelijkheid. Dus is het beter dat er een bredere onderbouw komt.

,,Het heeft wel wat weg van het experiment met de Middenschool uit de jaren zeventig’’, zegt De Vos. ,,Dat experiment is trouwens hopeloos mislukt.’’

De Middenschool hield in dat leerlingen drie jaar hetzelfde onderwijsprogramma doorliepen.

De Vos: ,,Ik ben heel benieuwd naar de plannen van het onderwijspact.’’

In dat pact hebben vakbonden, studentenbonden en de VO-raad en MBO-raad samengewerkt. Het idee is een discussiestuk, dus het moet nog uitgewerkt worden.

Latere schoolkeuze

,,We denken er heel genuanceerd over’’, geeft De Vos aan. ,,In de kern zitten er best goede elementen in. Zoals de constatering dat de schoolkeuze nu te vroeg wordt gemaakt. Daarom hebben wij al zeven jaar een tweejarige brugklas zodat we echt kunnen zien wat het beste past bij de leerlingen. Ons doel is om havoleerlingen die bijvoorbeeld net tegen vwo aan zitten, toch het vwo te laten halen.’’

De langere brugperiode leidt tot een betere schoolkeuze, denkt De Vos. ,,Het zorgt ervoor dat zoveel mogelijk leerlingen ook echt hun examen halen.’’

Maar is het niveau in een langere brugklas dan niet lager dan bijvoorbeeld een vwo-brugklas? ,,Dat is moeilijk vast te stellen omdat er in het derde jaar geen landelijke toets is om dat te bepalen. Het zou kunnen dat pure vwo-leerlingen iets minder prikkels krijgen.’’

De Vos ziet nog wel wat haken en ogen bij de uitvoering van een bredere onderbouw tot vijftien jaar. ,,Hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Vmbo, havo en vwo -leerlingen bij elkaar. Bij ons gaat dat nog wel maar het heeft voor andere scholen nogal wat fysieke gevolgen. Het gaat ook lijnrecht in tegen de vorming van categorale scholen wat tegenwoordig wel een trend is.’’

Daarnaast hoeft een vroegere splitsing van leerlingen niet negatief te zijn. ,,Neem de matige basisschoolleerling die ineens op het vmbo de beste van zijn klas is. Dat geeft een kind juist weer zelfvertrouwen.’’

De Vos vreest dat met het idee het hele onderwijs ’weer op de schop gaat’. ,,Terwijl we nu ook wel andere dingen aan ons hoofd hebben.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.