Premium

Dorpsbewoner ziet mogelijkheden voor woningbouw: ’Wat Aalsmeer kan moet in Rijsenhout ook kunnen’

Dorpsbewoner ziet mogelijkheden voor woningbouw: ’Wat Aalsmeer kan moet in Rijsenhout ook kunnen’
Gerben van der Knaap ziet genoeg mogelijkheden voor woningbouw in zijn dorp.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Rijsenhout

Rijsenhouter Gerben van der Knaap kan er maar niet bij. In zijn dorp komt bijna geen bouwplan van de grond, terwijl aan de andere kant van de Ringvaart de ene nieuwbouwwijk na de andere wordt gebouwd.

„Alleen al in 2020 worden in Aalsmeer en Kudelstaart 2885 woningen gerealiseerd. Daar komt elke vijf minuten een Boeing 474 overheen op weg naar de Aalsmeerbaan van Schiphol. In Rijsenhout hebben we helemaal geen last van vliegtuigen, maar hier mogen geen woningen worden gebouwd.”

„De gemeente Haarlemmermeer heeft veel energie gestoken om drie bouwplannen van in totaal 53 woningen te realiseren. De rechtbank in Haarlem heeft er nu twee afgewezen, dus er kunnen 25 woningen worden gebouwd”, aldus Van der Knaap. „Er is nu begonnen met de bouw van 37 woningen in het dorpscentrum, maar vergeleken wat Aalsmeer presteert, stelt dat natuurlijk niet zoveel voor.”

Aalsmeer en Rijsenhout vallen allebei onder het luchthavenindelingsbesluit (lib). In de gebieden dicht bij Schiphol zijn geen grootschalige woningbouwplannen toegestaan. Tot 25 woningen mag volgens de nieuwe lib-regels de gemeente het groene licht geven. Voor de nu afgewezen bouwplannen waren de oude lib-regels leidend. Bouwplannen van meer dan 25 woningen moeten sowieso aan het ministerie van infrastructuur worden voorgelegd, die ze meestal afwijst.

Wat Rijsenhout in de weg zit, is dat het dorp om bloemenkassen heen is gebouwd. Die kassen staan inmiddels al jaren leeg en worden veelal als opslag gebruikt. Ze hebben geen agrarische functie meer, staan in het dorp en dus binnen stedelijk gebied. De gemeente en de provincie zijn het daar over eens, maar het ministerie van infrastructuur denkt er anders over en spreekt over buitenstedelijk gebied en daar mag niet worden gebouwd.

Dat ministerie houdt vooralsnog ook nog vast aan de parallelle Kaagbaan, waartegen Haarlemmermeer blijft protesteren omdat die grondreserveringen plannen onmogelijk maakt.

Van der Knaap: „Rijsenhout heeft genoeg aan kleine bouwplannen tot 25 woningen in het dorp. Daar is een zogenaamd vlekkenplan voor gemaakt. Daar hebben dorpsbewoners en de gemeente hard aan gewerkt. Er zijn mogelijkheden om vierhonderd woningen te bouwen in Rijsenhout. Appartementen, eengezinswoningen, tiny houses. De gemeenteraad heeft dat document enthousiast ontvangen. ’We gaan met een bus naar Den Haag om het daar aan het ministerie te overhandigen’ werd er gezegd. We hebben er nooit meer iets over gehoord.”

„Rijsenhout zit al tientallen jaren op slot. De cijfers zijn schrikbarend. Dertig procent van de woningen zijn van 70-plussers. Die willen graag naar een seniorenappartement in het dorp, maar dat is er niet. Jongeren vertrekken omdat er geen woonruimte is. De twee basisscholen lopen leeg. De busverbinding is opgeheven. Nu is het hopen dat de supermarkt het volhoudt.”

Van der Knaap roept op het vlekkenplan er weer bij te pakken om binnen de huidige lib-regels in het dorp te bouwen waar het kan. Van der Knaap: „Aalsmeer heeft een jurist in dienst gehad die lib-specialist is. Je ziet wat dat kan opleveren. Die jurist werkt nu bij de provincie. Daar kan Haarlemmermeer gebruik van maken.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.