Velserbroek roert zich over verdwenen ov-laadpunt

© archieffoto
Velserbroek

Het Velserbroekse oplaadpunt voor de ov-chipkaart is verdwenen. Connexxion heeft de automaat bij de Bruna-vestiging in het winkelcentrum weggehaald, omdat de leverancier de machines sinds eind vorig jaar niet langer ondersteunt. ,,We hebben de winkeliers een alternatief aangeboden’’, reageert Renzo Hijman van Connexxion. ,,Maar de Bruna in Velserbroek wilde dat niet.’’

,,Het is gewoon schandalig. Dit bederft de toegankelijkheid voor gehandicapten en ouderen’’, vindt Max Stork van de Werkgroep Toegankelijkheid Velsen. Stork heeft een visuele beperking en ook voor hem persoonlijk is het een groot gemis dat hij niet meer zijn ov-chipkaart kan opwaarderen bij de boekwinkel in Velserbroek.

Hij zal nu naar een oplaadpunt bij de NS-stations in Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid of Driehuis moeten, of naar de Albert Heijn of Rabobank in IJmuiden. Op de Facebook-pagina ’Mooi Velserbroek’ laait de discussie over het verdwenen oplaadpunt flink op. Iemand schrijft daar: ,,Het kost je dan al saldo om heen en terug te gaan om je chipkaart op te laden. Hoe krom kan het zijn?’’

Het alternatief om online het tegoed voor zijn ov-chipkaart te kopen, is voor Max niet gemakkelijk. Zijn tablet met retinascherm en zijn computer kan hij zo instellen dat teksten groot genoeg zijn om te lezen.

,,En er zit ook een spraakfunctie op. Maar om een tegoed te kopen, moet je het nummer van je ov-chipkaart invoeren. Dat nummer kan ik niet lezen. Heel veel ouderen zullen ook niet op de computer werken. Dat is het grootste probleem’’, vindt Stork.

Alternatief

Het allerergste vindt de inwoner van Velserbroek het dat Connexxion niet heeft meegedeeld dat de automaat zou verdwijnen. Dat weerspreekt Renzo Hijman.

,,Eind vorig jaar hebben we de winkeliers per brief geïnformeerd dat de automaten zouden verdwijnen. Daarbij zat een poster die ze bij de automaat konden hangen om de gebruikers te informeren. Goed om te benoemen is dat alle bussen in de regio Haarlem en de IJmond een ophaalautomaat hebben. Dat is een alternatief. Als je online saldo hebt gekocht, kun je dat bij de bus ophalen.’’

Ondanks dit alternatief belooft de Connexxion-woordvoerder dat er voor Velserbroek een oplossing wordt gezocht. ,,We hebben de Bruna een ’point-of-sale-tablet’ aangeboden. Daarmee kun je precies hetzelfde als bij het oplaadpunt. Groot voordeel is dat je via de tablet ook met contant geld een los buskaartje kunt kopen.

Voor de winkelier is het voordeel dat hij persoonlijk contact heeft met de klant. Bovendien neemt een tablet veel minder ruimte in dan een automaat. De Bruna in Velserbroek ging niet op dit aanbod in, waarop wij de eigenaar vervolgens naar een andere leverancier van oplaadpunten hebben doorverwezen’’, legt Renzo uit. ,,Wij gaan nu op zoek naar een andere winkelier in de buurt van de Bruna.’’

Waarom de eigenaar van de Bruna-vestiging niet op het alternatieve aanbod is ingegaan, weet medewerkster Wendy Kenselaar niet. De eigenaar van de winkel is niet aanwezig. Wel weet de medewerkster te vertellen dat er per dag tientallen mensen van het oplaadpunt gebruikmaakten. ,,Dan tel ik ook de studenten mee die even hun saldo checkten.’’

Zij snapt dat het vooral voor ouderen, die amper gebruik maken van het internet, een probleem is. ,,Voor mensen die niet zo mobiel zijn en met de bus reizen, is het vervelend dat ze eerst naar het station moeten om op te laden.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.