Hulpverleners zijn administratie zat: ’Geef ons een kind met een probleem’

Hulpverleners zijn administratie zat: ’Geef ons een kind met een probleem’
Minister de Jonge ,,Door het tijdschrijven te schrappen, komen tijd en middelen weer bij de jongeren zelf.”
© ANP
Haarlem

Het omstreden ’tijdschrijven’ in de jeugdzorg is binnenkort verleden tijd. Tot vreugde van hulpverleners die helemaal klaar zijn met alle rompslomp.

Dat hebben minister Hugo de Jonge (VWS), FNV, CNV, Jeugdzorg Nederland en de Vereniging Nederlandse Gemeenten besloten. Ze komen uiterlijk begin maart met een concreet plan.

Lees ook: IJzeren Rita schrapt gehate regels in jeugdzorg

Bij tijdschrijven moeten zorgmedewerkers per uur of per minuut aangeven wat ze hebben gedaan. Ook elk telefoontje en ritje van A naar B wordt geregistreerd. Gemeenten en zorgaanbieders willen zo ’grip krijgen op de kosten’. ,,Gezond verstand verliest het te vaak van gestold wantrouwen”, meldt De Jonge. ,,Door het tijdschrijven te schrappen, komen tijd en middelen weer terecht waar ze bedoeld zijn: bij de jongeren zelf.”

’Vertrekreden nummer 1’

FNV-bestuurder Maaike van der Aar laat tijdens de ’schrapsessie’ in de Haarlemse Philharmonie - geleid door Rita Verdonk - weten dat administratieve druk ’vertrekreden nummer 1’ is in de sector. ,,Een heel groot probleem, want we kunnen niemand meer missen.”

Hulpverleners zijn administratie zat: ’Geef ons een kind met een probleem’

De Noord-Hollandse GGZ-instelling Arkin stopte in 2018 al met onzinnige registraties. Het levert medewerkers 51 minuten tijdwinst per dag op. Ze hebben meer tijd voor de cliënt, meer werkplezier en het verzuim daalde.

’Natte handtekening’

In Haarlem is gisteren meegedeeld dat ook de Noord-Hollandse Jeugdzorginstelling Parlan en gemeente Hollands Kroon willen stoppen met overbodig tijdschrijven. Andere organisaties schaften al de ’natte handtekening’ af: medewerkers hoeven niet meer elk formulier met de hand te laten ondertekenen door de cliënt.

Tijdschrijven schrappen klinkt de Noord-Hollandse jeugdzorgprofessionals Mascha Hornung en Tosca Weinberg als muziek in de oren. ,,Scheelt tijd en frustratie. Wij zijn hulpverleners, geen administratief medewerkers. Geef ons een kind met een probleem. Dáár wil je je tijd in steken.”

Agressie

Jeugdbeschermer Bas Adriaans is helemaal klaar met de papierwinkel. ,,Ik durf het in uren niet eens bij te houden, dan zou mijn werkplezier verdwijnen. Gewoon mee kappen.” Mede door de regeldruk groeien wachtlijsten. ,,Intussen verergert de problematiek van een jongere. En de frustratie en agressie richt zich op hulpverleners.”

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.