Premium

Commentaar: Het Ridderhofdrama vraagt om een snelle afwikkeling van schadeclaims

Commentaar: Het Ridderhofdrama vraagt om een snelle afwikkeling van schadeclaims

De uitspraak van de Hoge Raad was duidelijk. De Nationale Politie is aansprakelijk voor de schade die is ontstaan na de schietpartij in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. Maar de politie talmt met het afhandelen van de zaak. De slachtoffers weten nog steeds niet waar ze aan toe zijn. Een wond die al bijna negen jaar open ligt, kan zo nauwelijks helen.

Van de groep van groep van bijna 140 slachtoffers en nabestaanden heeft slechts een handjevol personen een soort voorschot ontvangen. Daardoor komt de vraag op of de politie de impact van de zaak wel erkent. De slachtoffers zijn betrokken geraakt bij een incident dat in al zijn gruwelijkheid ’uniek’ te noemen is.

Voor alle partijen is dit een bijzondere zaak, ook voor de politie. Dat er goed uitgezocht moet worden wie wat en waarvoor krijgt, is logisch. Maar de slachtoffers moeten een half jaar na de uitspraak van de rechter nog te horen krijgen hoe de zaak wordt afgewikkeld. En dat is niet acceptabel. De politie kan zich niet verstoppen achter procedures en formeel verzekeringsjargon.

De politie is een organisatie die midden in de samenleving wil staat. Dat zorgt voor een zware verplichting ten opzichte van die samenleving. Het traineren van maatregelen om de schadeclaims af te wikkelen, hoort daar niet bij. Dat past niet bij de rol als aansprakelijke partij en als instantie die dicht bij de burger wil staan. Het Alphense Ridderhofdrama vraagt om een diep menselijke houding. Zeker naar de slachtoffers toe.

Lees ook: Ridderhofslachtoffers zijn half jaar na de uitspraak van de Hoge Raad nog geen stap verder

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.