Premium

Lof alom voor ’Zandvoort nieuwe stijl’, maar makkelijk wordt het niet voor Formule 1-rijders: ’Die gasten gaan hun nekkies voelen als ze door die twee kombochten knallen’ [video]

Lof alom voor ’Zandvoort nieuwe stijl’, maar makkelijk wordt het niet voor Formule 1-rijders: ’Die gasten gaan hun nekkies voelen als ze door die twee kombochten knallen’ [video]
Zandvoort

Hoe tover je in één klap een gelukzalige grijns op de gezichten van pakweg 125 autocoureurs? Je laat ze op zaterdag 7 maart 2020 voor het eerst tekeer trekken op het drastisch vernieuwde circuit van Zandvoort.

De deelnemers aan het twee evenementen tellende winterkampioenschap 2019-2020 op het circuit van Zandvoort schreven autosportgeschiedenis. Op zondag 3 november waren zij tijdens de Zandvoort 500 de laatste coureurs die gedurende vier uur over het asfalt mochten stuiven voordat het gehele complex in verband met de komst van de Formule 1 op de schop ging.

Afgelopen zaterdag konden de deelnemers (er verschenen 58 equipes aan de start) aan de afsluitende Final Four zien en voelen wat er in de voorbije vier maanden allemaal is gebeurd. Er zijn letterlijk bergen verzet.

Lof alom voor ’Zandvoort nieuwe stijl’, maar makkelijk wordt het niet voor Formule 1-rijders: ’Die gasten gaan hun nekkies voelen als ze door die twee kombochten knallen’ [video]
De ’kombocht’, waarover Tom Coronel lyrisch is. „Nu pas verdient die bocht het om naar Arie Luyendyk te worden vernoemd.’’
© Foto Bert Westendorp

Zo werd de gigantische geluidswal tussen het circuit en het dorp Zandvoort zodanig verplaatst dat de Arie Luyendykbocht (de slinger die overgaat in het rechte eind) kon worden veranderd in een indrukwekkende brede plak hellend asfalt waardoor het voortaan als ’kombocht’ door het leven gaat.

„Nu pas verdient die bocht het om naar Arie Luyendyk te worden vernoemd”, stelt Tom Coronel, die refereert aan het circuit van Indianapolis waar Luyendijk furore maakte. „Maar daar zijn de bochten negen graden. Op Zandvoort zijn de twee kombochten (ook Hugenholtz werd aangepast, red.) met achttien graden twee keer zo stijl. Het is alsof je een zwarte muur tegemoet rijdt”, aldus Coronel, die zaterdag in een BMW in actie kwam.

Plankgas

Ook coureur Jaap van Lagen is lyrisch over de aanpassingen van de baan. De Edenaar komt begin mei in actie tijdens de Porsche Supercup in het voorprogramma van de Nederlandse Grand Prix.

„Er is heel goed over nagedacht”, zegt Van Lagen over de aanpassingen van baanarchitect Jarno Zaffelli. „Ineens kan je in de Hugenholtzbocht buitenom inhalen. Geweldig dat je die keuze hebt. En dan Luyendyk. Daar ga je met gemak plankgas doorheen. Aanvankelijk een beetje eng. Omdat je denkt dat je hem verliest, maar die schuinte vangt je op.”

Ook aan de veiligheid is gedacht. Zo ligt de uitgang van de pitsstraat niet meer vóór, maar voorbij de Tarzanbocht. De oude situatie leverde regelmatig hachelijke momenten op doordat rijders de ideale lijn kozen die hen naar de plek bracht waar auto’s na een pitsstop terug op de baan kwamen. Ook zijn er op cruciale punten brede geasfalteerde uitloopstroken aangelegd.

Tarzanbocht

Bijvoorbeeld in de Tarzanbocht. In het verleden stond een coureur na een inschattingsfout gegarandeerd tot zijn knieën in het zand en was het feestje voorbij. Nu voert een smal weggetje bovenlangs terug naar de baan en kost een stuurfout dus slechts tijd. „Rijden in het voorprogramma van welke Grote Prijs dan ook is fantastisch”, weet Van Lagen uit ervaring. „Maar op Zandvoort wordt het voor mij een absoluut hoogtepunt.”

Lof alom dus voor Zandvoort nieuwe stijl. „Van alle configuraties die ik in de loop der jaren heb gereden is dit verreweg de mooiste”, vindt nestor Michael Bleekemolen. „Luyendyk? Wauw!”, zegt zoon Sebastiaan die in zijn Renault Clio rondetijden realiseerde die ruim twee seconden sneller waren dan voor de renovatie.

„Zeer, zéér onder de indruk”, besluit Tom Coronel, die voorspelt dat de Formule 1-coureurs het in mei zwaar te verduren krijgen. „Een formule 1-wagen is zo stijf en heeft zo veel ’downforce’, dat die gasten hun nekkies gaan voelen als ze door die twee kombochten knallen.”

Meer nieuws uit Sport Regionaal

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.