Column: boodschap van getoeter bij Tata Steel is luid en duidelijk

Medewerkers van Tata Steel voeren actie bij het directiekantoor tijdens een drive-in toeterprotest.© ANP

Pieter van Hove

Als verslaggever heb ik in de loop der jaren heel wat demonstraties bij Hoogovens, Corus of het huidige Tata Steel meegemaakt. Of het nu ging over looneisen, betere cao-voorwaarden of dreigende reorganisaties, keer op keer slaagden de bonden erin om in korte tijd een groot deel van het personeel te mobiliseren.

Vaak waren er massabijeenkomsten in kolossale tenten, inclusief gevulde koeken en chocolademelk of koffie. Maar ook in sfeervolle ambiances werd er gestreden voor een hoger doel.

Zoals bij die massademonstratie een paar jaar geleden tegen de beoogde fusie tussen Tata Steel en het Duitse ThyssenKrupp.

De gigantische fabriekshal waar zij werd gehouden had veel weg van een kerstlandschap. Aan de kant allerlei kraampjes met erwtensoep, broodjes worst met Sauerkraut, warme chocolademelk en koffie. Met op het podium een dj met vrolijke beats.

En tussen dat kerstgeweld sprekers die de duizenden tekst en uitleg kwamen geven over het waarom van de actie.

Niet alleen vakbondsmensen, maar ook van het staalbedrijf zelf. Ik meen me te herinneren dat in die kersthal ook directievoorzitter Theo Henrar het woord voerde. Ik vond hem dapper.

Vanwege het gedwongen vertrek van diezelfde Henrar gingen vele honderden werknemers gisteren weer de straat op, in hun auto weliswaar. Want vanwege de coronacrisis zijn massabijeenkomsten niet mogelijk.

Maar de vlaggen, spandoeken en het eindeloze getoeter van de claxons van auto’s, vrachtwagens, brandweerauto’s en shovels zeiden eigenlijk meer dan genoeg. Deze actie ging niet over een procentje loon meer, dit ging over de toekomst van het bedrijf. De boodschap was luid en duidelijk.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.