Premium

Opinie: Vermijd drukte en open de sluisroute in IJmuiden

Opinie: Vermijd drukte en open de sluisroute in IJmuiden
Drukte op de pont.
© Foto Ron Pichel
Velsen-Zuid

Het wordt spannend als de middelbare scholen weer open gaan met de drukte op de pont. Zeker vanaf volgend schooljaar. In deze coronacrisis moet iedereen zijn steentje bijdragen om te zorgen dat iedereen veilig van a naar b kan. Met alleen de Velserpont lukt dat niet, de sluisroute moet zo snel mogelijk open.

Premier Rutte kan het niet vaak genoeg benadrukken: ’vermijd drukte’. Op de pont is dat alleen wel erg lastig op sommige momenten. De pont is de zwakste schakel in de keten in de regio. Als het fout gaat, staan er zo tientallen passanten hutjemutje op de pont.

Dat was soms de afgelopen weken al zo. Naderhand is de situatie wel iets verbeterd door af en toe auto’s te verbieden zodat er meer ruimte komt voor de fietsers.

Maar schrikken was het wel toen de VO-Raad en onderwijsbonden hun protocol bekend maakten waarin staat beschreven hoe middelbare scholen de RIVM-regels willen gaan toepassen. In dat protocol staat dat de pont geldt als openbaar vervoer en dat leerlingen juist uitdrukkelijk wordt verzocht om geen gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Alleen kunnen ze niet anders. Ze moeten wel met de pont, net als werknemers van Tata. Gevolg is wel dat de pont nog drukker wordt, want scholieren mogen straks echt niet meer met de bus. Die komen straks dus ook met de pont.

Scholen zijn druk aan het puzzelen om roosters op elkaar af te stemmen om de pont zoveel mogelijk te ontlasten. Als de pont al überhaupt vaart want de laatste tijd is het ook vaak hommeles vanwege de ouderdom van de vaartuigen. Woensdag ging de pont alweer een uur niet vanwege een storing. Een alternatief is er niet.

Het GVB waarschuwde onlangs al voor langdurige uitval van de ponten. En dat terwijl er een paar kilometer verderop een alternatief is; de sluisroute. Volgens de eerste afspraken zou Rijkswaterstaat die tijdens de bouw openhouden. Dat plan veranderde omdat Rijkswaterstaat de veiligheid niet kon garanderen. Toen zou de route eigenlijk maar een jaar dicht zijn, maar nu gaat hij pas maart 2021 open.

Natuurlijk kan de route nu niet open. Er ligt geen weg en de routes op het bouwterrein zijn er niet op ingericht. Maar het zou goed zijn om te onderzoeken wat er moet gebeuren om de route wél eerder open te krijgen. Hoeveel kost het? Hoeveel vertraging levert het op? Wat zijn de veiligheidsrisico’s?

Rijkswaterstaat liet eerder al weten dat de opening geen optie was. ’Daarmee ruil je het ene veiligheidsissue in voor het ander’, zei de dienst. Onzin natuurlijk. Sinds corona is de wereld drastisch veranderd. Corona is een groter maatschappelijk veiligheidsrisico.

Het risico voor fietsers op het bouwterrein is makkelijker in te dammen dan het risico van coronabesmettingen op de pont. De weg zou versneld aangelegd kunnen worden en er zouden meer verkeersregelaars ingezet kunnen worden.

Natuurlijk kost dat meer geld, maar zorgt wel voor een veiligere pont waar het risico op coronabesmetting op die manier ingeperkt wordt. Want de (meeste) mensen die nu op de pont staan, die hebben geen keuze.

Ze gaan naar hun werk of naar school. In de afgelopen maanden hebben verschillende organisaties ons verrast met prestaties die tot voor kort niet mogelijk waren. Tijd voor Rijkswaterstaat en OpenIJ om na de zomervakantie de sluisroute klaar te stomen. Ik weet zeker dat de inwoners dan wel te porren zijn voor een applausje en dat alle niet nagekomen toezeggingen dan snel zijn vergeten zijn.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.