Kapsalon Tineke van der Gracht al lang open, maar Google houdt het op ’tijdelijk gesloten’

Vorige week dinsdag: Volgens Google zijn deze zaken dicht, maar dat klopt niet meer.© screendump

Durk Geertsma

Mooie boel. Tineke en Peter van der Gracht hebben een kapsalon - De Haarwereld - en Tineke heeft het drukker dan ooit. Wie haar kapsalon op internet (via Google) zoekt, zag bij Maps de melding: tijdelijk gesloten.

Als we bij Google zoeken op ’kapsalon’ en een plaatsnaam dan zien we heel veel meldingen van ’tijdelijk gesloten.’ Peter van der Gracht kan er niet over uit.

,,Ik heb begrepen dat het heel veel lokale ondernemers treft, die geen website hebben. Google heeft bij een update alles op ’tijdelijk gesloten’ gezet vanwege het coronavirus, maar om die melding er af te halen moet je inloggen en dus een account aanmaken. Nou, daar heb ik geen zin in want ze weten al genoeg van me.’’

De situatie is herkenbaar met een jaar terug, toen een ondernemer ons voor hetzelfde probleem om hulp vroeg. We leerden dat iedereen met een Google-account de melding kan aanpassen. En inderdaad: als wij inloggen is de gesloten-melding binnen twee minuten verdwenen.

Google zet bedrijven op ’gesloten’ op basis van allerlei bronnen, waaronder overheden. Maar als dat zo is, dan zou het bedrijf bij een heropening van alle kapsalons toch ook die informatie kunnen updaten?

Woordvoerder Rachid Finge laat weten dat bij Maps de heropening van de zaken nu verwerkt is. Maar als wij opnieuw zoeken op ’kapsalon’ krijgen we nog allemaal meldingen van ’tijdelijk gesloten’. We bellen een van de zaken en die blijkt gewoon open te zijn. We vragen Google hoe dat kan, maar er komt vooralsnog geen reactie meer. Zeker tijdelijk gesloten.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsteam

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.