Letselschadeslachtoffers krijgen sneller duidelijkheid

Ondertekening van de intentieverklaring, v.l.n.r.: Rosa Jansen (directeur Slachtofferhulp Nederland), Marga de Jager (directeur ANWB), Geeke Feiter (directeur Verbond van Verzekeraars).

Ondertekening van de intentieverklaring, v.l.n.r.: Rosa Jansen (directeur Slachtofferhulp Nederland), Marga de Jager (directeur ANWB), Geeke Feiter (directeur Verbond van Verzekeraars).© Foto pr

Ombudsredactie

Letselschadeslachtoffers zullen sneller en eenvoudiger duidelijkheid gaan krijgen over de omvang van hun schadevergoeding.

Het Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Slachtofferhulp Nederland willen bevorderen dat slachtoffers sneller herstellen en hebben daartoe een akkoord getekend.

Iemand die slachtoffer is geworden en letsel heeft opgelopen wil vaak maar één ding. Zo snel mogelijk het leven weer oppakken. Vaak hebben slachtoffers veel vragen over hoe het ongeluk of incident heeft kunnen gebeuren. Veroorzakers hebben soms antwoord op deze vragen. Via initiatieven als herstelbemiddeling of Contact Helpt kunnen veroorzaker en slachtoffer nu al onder begeleiding met elkaar in gesprek. Dat bevordert een snelle oplossing. Daarom gaan ook verzekeraars vanaf nu hun verzekerden wijzen op deze mogelijkheid.

Vertrouwen

Voor slachtoffers is het ook belangrijk te weten op wat voor manier de schade wordt vastgesteld. Daarnaast moeten ze zelf eenvoudig kunnen nagaan waar ze op kunnen rekenen. Dat draagt bij aan vertrouwen en een gevoel van rechtvaardigheid.

Jaarlijks nemen verzekeraars ongeveer 65.000 letselschadezaken in behandeling. Uit onafhankelijk onderzoek mede in opdracht van het Verbond blijkt dat ruim 90 procent van de letselschadezaken binnen twee jaar wordt afgehandeld. Uit een onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt echter ook dat het huidige letselschadetraject te ingewikkeld is en dat er erg veel partijen betrokken zijn. Hierdoor ontbreekt het bij het slachtoffer aan eigen regie op de schadeafhandeling, terwijl het gaat over zijn leven en toekomst.

Het Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Slachtofferhulp Nederland gaan nu - samen met branchepartijen - werken aan het eenvoudiger en toegankelijker vaststellen van letselschade en meer contact tussen veroorzaker en slachtoffer realiseren.

Verschil maken

Marga de Jager, voorzitter van de ANWB: „Je wilt als consument geen slachtoffer worden, maar als het gebeurt dan helpt het als er een normenkader is dat je snel duidelijkheid biedt en houvast geeft.” Rosa Jansen, bestuursvoorzitter Slachtofferhulp Nederland vervolgt: „Alle betrokken partijen zorgen er zo voor dat letselschadeslachtoffers sneller en eenvoudiger hun schadevergoeding ontvangen. Slachtoffers krijgen zo de regie terug. Dit gaat echt het verschil maken en versnelt het herstel.” En Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars stelt: „De afwikkeling van letselschades is heel complex Daar moet verandering in komen. Met deze verklaring geven wij aan dat we stappen willen zetten naar een eenvoudiger schadeafhandeling. En daar hebben we elkaar hard bij nodig.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsteam

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.