Peter Bruins serveert laatste lunch na 42 jaar Bokkedoorns: ’We verliezen een boegbeeld’

De gastheer schuift uiteindelijk zelf ook aan om met zijn vrouw Loes te proosten.

De gastheer schuift uiteindelijk zelf ook aan om met zijn vrouw Loes te proosten.© Foto Pascal Beeren

Judy Nihof
Overveen

Restaurant De Bokkedoorns in Overveen zwaaide zondag na ruim 42 jaar een icoon uit: gastheer Peter Bruins. De 66-jarige Heemskerker serveerde voor de laatste keer een lunch waarbij zijn echtgenote Loes en een aantal vaste gasten en bekenden aanschoven. ,,Er is niks mooiers dan mensen blij maken’’, zegt Bruins.

,,Bruins koos ervoor om zijn laatste dag werkend af te sluiten’’, zegt Bokkedoorns-eigenaar Pascal Beeren. ,,We verliezen een boegbeeld. Daar kan je niet omheen. Bruins werkt hier langer dan dat ik leef. Als 12-jarige jongen die hielp in de afwas zei ik tegen mijn vader (John Beeren red.): ’ik luister niet naar jou, ik luister alleen naar Bruins’. Ik heb veel van hem afgekeken. Met gasten omgaan en gasten ’lezen’, dat kan Bruins als geen ander.’’

Bruins’ pensionering ging in april in. Vanwege de lockdown zat een passend afscheid er niet in. Toen De Bokkedoorns weer open mocht op 5 juni wilde de gastheer graag nog vier weken komen werken om afscheid te nemen van de vaste gasten van het restaurant. ,,Die weken zijn één warm bad geweest’’, aldus Bruins. ,,.Ik heb bloemen gekregen, kaarten, wijn, brieven, boeken en uitnodigingen voor etentjes. Hartverwarmend.’’

Bruins leidde tal van jongeren op voor de bediening. Ook zijn opvolger bij De Bokkedoorns, Niels van Overmeire, leerde hij de kneepjes van het vak.

Zondag 4 juli: Peter Bruins wacht in de keuken op de laatste borden.

Zondag 4 juli: Peter Bruins wacht in de keuken op de laatste borden.© Foto Pascal Beeren

Het afscheid valt Peter Bruins niet zwaar. ,,Ik laat iets achter wat me dierbaar is. Maar het is goed zo. Ik heb zeven kleinkinderen aan wie ik meer aandacht kan besteden. Verder wil ik vaker met mijn vrouw fietsen en uitstapjes maken. Daarvan kwam het weinig. Privé stond altijd onder de druk, omdat je zo vaak werkte in het weekend en op feesdagen. Toch zou ik het zo weer overdoen.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.