Ingezameld bedrag voor tip in zaak Tanja Groen stijgt snel

ANP Producties | Bron: ANP

De inzameling voor de gouden tip in de verdwijningszaak van Tanja Groen, die door Peter R. de Vries is begonnen, loopt voorspoedig. Het gedoneerde bedrag is sinds woensdagmiddag opgelopen van ruim 244.000 euro naar meer dan 375.000 aan het begin van de donderdagmiddag, zo is te zien op de website van Stichting De Gouden Tip.

De zaak rond Tanja Groen kwam woensdagavond aan de orde in de uitzending van RTL Boulevard, die helemaal was gewijd aan de dinsdagavond neergeschoten misdaadjournalist. Hij is daar een van de vaste gasten.

Volgens de vicevoorzitter van de stichting, Lex de Jager, heeft de aanslag op De Vries als bijeffect dat deze inzamelactie ook aandacht krijgt. "Het is een nare aanleiding. Maar doneren is voor mensen ook een mooie manier om betrokkenheid bij Peter te laten zien. Hij heeft zelf gezegd: Tanja Groen is prioriteit nummer één."

Acties van ondernemers

De Jager ziet dat het gedoneerde bedrag ook oploopt door acties van ondernemers, bijvoorbeeld uit Schagen, waar Tanja vandaan kwam. Ook studenten van het dispuut in Maastricht waar ze lid van was, organiseren acties om geld bijeen te brengen.

De destijds 18-jarige Tanja Groen verdween in augustus 1993 tijdens de introductieweek van de Universiteit Maastricht. Zoekacties hebben al die jaren niets opgeleverd. Daarom lanceerde De Vries op 23 juni, de dag dat Tanja 46 zou zijn geworden, de inzamelingsactie via de Stichting De Gouden Tip. Het oogmerk is om binnen een jaar 1 miljoen euro op te halen.

Publieke acties stilgelegd

Zou het na die tijd minder zijn, dan is dat de uit te loven beloning voor de gouden tip. Is het meer, dan wordt het overschot gestoken in beloningen in andere zaken. Het initiatief van De Vries heeft de steun van politie en justitie.

Na de aanslag op De Vries heeft de stichting alle publieke acties voorlopig stilgelegd. Maar doneren en tips doorgeven via de site kan gewoon doorgaan.

Meer nieuws uit Binnenland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.