Tata Steel gaat direct voor ’waterstofroute’ en wil uitstoot gifstoffen sneller terugdringen

Bart Vuijk
IJmuiden

Tata Steel kondigt aan versneld over te gaan op een groene staalproductie op waterstof, in plaats van steenkool en onderzeese opslag van CO2. Dit meldt het bedrijf in een persbericht, vlak na een overleg met demissionair minister Blok van Economische Zaken op het provinciehuis in Haarlem.

De directie van Tata Steel Nederland heeft hier ’volledige steun van de raad van commissarissen en het moederbedrijf uit India’ voor gekregen, aldus Tata Steel. Besloten is een plan voor opslag van CO2 in lege gasvelden onder de Noordzee te laten vallen ten gunste van een versnelde productie van groen staal met waterstof.

,,Deze route is niet alleen goed voor het klimaat door CO2-reductie, maar heeft ook de meeste voordelen voor de omgeving.”

Lees ook: Tata Steel belooft aanpak gifstoffen te versnellen en wil uitstoot pak’s en lood nog verder terugbrengen

Lees ook: Tata Steel wil ’groen’ worden, maar omwonenden zien vooral die verguisde kooksfabriek 2 nog negen jaar lang doorroken

Tata Steel verzoekt hulp van de Nederlandse overheid om de enorme omslag van staalproductie op steenkool naar groen waterstof versneld te kunnen maken. ,,Daarbij gaat het om subsidies, het aanleggen van infrastructuur voor transport en het afgegeven van de benodigde vergunningen.”

Een en ander is van invloed op een Tweede Kamerdebat over de toekomst van Tata Steel dat donderdag plaatsvindt. De Kamer wil eigenlijk ook af van het plan voor onderzeese CO2-opslag, maar het kabinet zag daartoe geen mogelijkheden. Nu het bedrijf die zelf wel ziet, liggen de kaarten anders.

Het volledige bericht van Tata Steel:

Tata Steel kiest voor waterstofroute

“Goed voor klimaat en voor de omgeving”

De directie van Tata Steel Nederland heeft met volledige steun van de raad van commissarissen en het moederbedrijf uit India besloten om volop te koersen op de productie van groen staal via de waterstof route. Deze route is niet alleen goed voor het klimaat door CO2 reductie, maar heeft ook de meeste voordelen voor de omgeving.

Tata Steel heeft al eerder uitgesproken om in 2030 een significante CO2 reductie te willen bereiken. Hiervoor zijn, samen met FNV, verschillende scenario’s onderzocht. Uit een tussenrapport blijkt dat zowel de CCS route waarin de CO2 wordt afgevangen en opgeslagen, als de waterstofroute technisch haalbaar zijn. Het besluit van vandaag zal tot gevolg hebben dat het bedrijf zich voor een vervolg fase enkel nog op de waterstofroute zal richten. Om deze koerswijziging te kunnen realiseren, is steun van de landelijke en regionale overheid onontbeerlijk. Daarbij gaat het om subsidies, het aanleggen van infrastructuur voor transport van waterstof en het afgeven van de benodigde vergunningen.

Samen stappen zetten

Hans van den Berg, directievoorzitter Tata Steel Nederland: ’’Onze samenleving is gebouwd op staal: we wassen in staal, we eten uit staal, we wonen in staal en we rijden in staal. Het behoud van een eigen staalsector is belangrijk voor Nederland en de energietransitie. Dit is alleen mogelijk als we op een verantwoorde en duurzame manier staal maken, waarbij wij de impact op onze leefomgeving zo snel mogelijk verder verminderen. Dat doen wij via een radicale koerswijziging naar waterstof. Dat doen we niet alleen omdat dit goed is voor het klimaat, maar juist ook omdat deze oplossing ook het beste is voor de omgeving. We gaan in IJmuiden nieuwe innovatieve technieken toepassen om op een andere manier staal te maken. Binnen acht jaar ziet het er hier heel anders uit. Minder schoorstenen en andere installaties. Om zo snel mogelijk te kunnen overgaan naar staalproductie via de waterstofroute, pleiten wij ervoor om samen met de overheid en omwonenden hierin op te trekken: op weg naar groen staal in een schone omgeving.”

“Tata Steel Limited is zich bewust van het feit dat we een grote verantwoordelijkheid hebben om de klimaatdoelstellingen te halen. Met de keuze voor waterstof als de technologie om staal te gaan produceren, zetten we een belangrijke stap in het verder verduurzamen van onze staalproductie. Wij staan volledig achter de directie van Tata Steel Nederland bij de stappen die zij nemen,” zegt T.V. Narendran, CEO en Managing Director Tata Steel Ltd en voorzitter van de Raad van Commissarissen van Tata Steel Nederland. Deze koers die we in IJmuiden inzetten, zal ons ook helpen het toekomstige transitie pad uit te stippelen van de andere geïntegreerde staalproductielocaties van Tata Steel.’’

Waterstof via DRI

De weg naar de waterstof route wordt bereikt via de inzet van de zogenaamde DRI technologie. Dat is een technologie waarmee ijzer wordt gemaakt op basis van aardgas of waterstof, uitgevoerd in combinatie met een of meer elektrische ovens. De beschikbaarheid van voldoende groene waterstof is op dit moment nog heel klein, maar zal geleidelijk aan de aardgastoepassing kunnen vervangen.

Vervolgtraject

De komende periode zal Tata Steel gebruiken om in gesprek te gaan met alle betrokken stakeholders om deze route verder uit te werken. Ook zal de nog lopende haalbaarheidsstudie worden gebruikt om de DRI technologie nog verder te onderzoeken. Dat gaat dan om elementen als: economische evaluatie, werkgelegenheid, impact op overige emissies, zoals NOx, geur, stof en geluid.

De waterstof route gaat hand-in-hand met de acties uit Roadmap Plus, waarvoor Tata Steel zich ondertussen volledig blijft inzetten. Hier gaat het om het realiseren en versnellen van de maatregelen die gericht zijn op het verminderen van de overlast en emissies voor de omgeving.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.