Rabobank sluit kantoren, ook videobellen met hypotheekadviseur. Willen we dat wel? | Opinie

Het Rabobankkantoor in Beverwijk blijft open.

Het Rabobankkantoor in Beverwijk blijft open.© Foto Annemiek Jansen

Annemiek Jansen
IJmond

Als klant van de Rabobank kun je in de IJmond alleen nog terecht in Beverwijk of Haarlem. De andere kantoren zijn dicht. We doen alles online, zegt de Rabobank. Dus het is onze eigen schuld. Toch?

Nou geldt dat natuurlijk niet voor iedereen. Met name ouderen worden van zo’n bericht niet blij. Het voelt toch alsof je niet meer mee mag doen in de maatschappij als je je niet online hebt bekwaamd. Blijft een lastige discussie.

Maar er is ook iets anders aan de hand. De Rabobank wil zelf ook geen klanten meer binnen. Als je een gesprek over je hypotheek hebt, dan wil je toch het liefst met een adviseur om de tafel. Maar nee, de Rabobank verkoopt dat liever als een videogesprek. Kun je lekker thuisblijven en via het computerscherm met de hypotheekadviseur praten.

En hoe vaker dat gebeurt, hoe kleiner de bankfilialen kunnen worden en uiteindelijk dicht kunnen. Als er toch geen ruimtes meer nodig zijn om klanten te ontvangen.

Benauwd

Dat is misschien fijn voor de Rabobank - scheelt toch kosten - maar minder goed voor de samenleving. Stel je toch eens voor dat je nergens meer heen hoeft? Dat je voor elke afspraak met een adviseur of een specialist, voor elke cursus, bijeenkomst of overleg, de deur niet meer uit hoeft. Daar krijg je het op voorhand toch benauwd van?

Nou kun je natuurlijk zeggen: jij bent opgegroeid in een tijdperk dat er nauwelijks computers bestonden. En dat klopt. Maar ik zie het ook aan mijn 13-jarige zoon. Sinds hij niet meer de hele dag thuis online lessen hoeft te volgen, ziet hij er een stuk blijer uit.

Natuurlijk is het goed dat we kunnen videobellen. Soms is de afstand te ver, de omstandigheden laten niet toe dat je elkaar kunt ontmoeten. Dan is het een uitkomst. Maar laten we niet alles achter een videoscherm afhandelen, want dan is er geen reden meer om de straat op te gaan.

Oké, ik overdrijf. Maar laten we er wel met z’n allen voor waken. Dus hup, op de fiets naar de hypotheekadviseur.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.