Foute praatjes bij werving energieklanten

© foto pixabay

Durk Geertsma

Als ze nu overstapte van energieleverancier, kon ze 531 euro belastingvoordeel opstrijken, zei de man aan de telefoon. Maar Maartje Gerritsen uit Schagen trapte er niet in.

,,Waar halen ze de gore moed vandaan om van de noodsituatie met de gasprijzen misbruik te maken? Ze wisten precies waar ik een vast contract had lopen en hoeveel vergoeding van de overheid ik zou mislopen als ik niet zou overstappen. 531 euro. Ik ben er niet ingetrapt, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen dat wel doen.’’

De voorstelling van zaken klopt niet. Het kabinet beraadt zich nog over compensatiemaatregelen. De Kamer wil dat die er voor 1 november zijn. Volgens minister Hoekstra van financiën is het een complexe materie.

Gerritsen werd gebeld door een anoniem nummer van een bedrijf waar ze nooit eerder klant is geweest. Dat zijn al twee zaken die sinds 1 juli bij wet verboden zijn. Consumenten mogen alleen nog benaderd worden als ze daar toestemming voor verleen hebben of als iemand eerder klant van dat bedrijf is geweest.

Wie desondanks gebeld word, kan tijdens het gesprek gebruik maken van het ’recht van verzet’ en aangeven niet meer gebeld te willen worden. En een melding doen bij toezichthouder ACM via de website van Consuwijzer.

Wie een melding wil doen: https://bit.ly/omb_melding

Meer nieuws uit Ombudsteam

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.