Hoofddorpse vindt werk en wordt op uitkering gekort nog voordat ze haar eerste salaris krijgt. HAP stelt raadsvragen

© Foto ANP

Bart Boele
Hoofddorp

Iemand met een uitkering moet door de gemeente worden gestimuleerd om betaald werk te vinden. Haarlemmermeer lijkt het tegenovergestelde te doen, HAP-raadslid Nikkie Elfers vindt dat niet kunnen.

’Met enige ontsteltenis’ las zij zaterdag in dagblad Trouw een artikel met de kop ’Schuldenmoeras; na jaren in de bijstand vond ze eindelijk weer werk, maar dat veroorzaakte een kettingreactie van ellende’. Dat gaat over een Hoofddorpse vrouw met een uitkering die betaald werk wist te vinden. De gemeente kortte meteen op haar uitkering, nog voordat ze salaris had ontvangen.

De vrouw raakt daardoor dik in de problemen omdat haar inkomen nu niet stabiel is. Dat is reden om een overeengekomen schuldensanering uit te stellen. Al haar schuldeisers kunnen nu op de stoep staan om hun geld op te eisen, iets dat de Hoofddorpse met een inkomen van rond de duizend euro niet kan betalen.

Bijstandsnorm

Uit het artikel in Trouw: ’Omdat de vrouw een baan kreeg, schroefde de gemeente Haarlemmermeer haar uitkering in september fors terug: ze zou nu immers zelf geld gaan verdienen. Ze ontving alleen nog bijstand over de eerste week van de maand: 273 euro. Haar eerste loonbetalingen die ze in september ontving, telden op tot 424 euro. Dat betekent dat de vrouw het eind september met een kleine 700 euro aan maandinkomsten moest stellen. Dat is veel minder dan de bijstandsnorm van 1027 euro, en duidelijk te weinig om haar vaste lasten te kunnen betalen.’

„De beschreven situatie geeft te denken over enerzijds het gewenste doel en anderzijds de effecten van ons beleid”, stelt Elfers. „Wat HAP betreft moeten uitkeringsgerechtigden die weer aan het werk gaan daarin gestimuleerd en gesteund worden, niet gedemotiveerd. En er al helemaal niet door in de problemen raken.”

Elfers wil weten of het artikel juist is, wat er mogelijk is om in dit geval te handelen, of de gemeente contact met de vrouw heeft opgenomen om te kijken wat er gedaan kan worden en of er maatregelen zijn genomen om zoiets te voorkomen.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.