Geen Black Friday voor mij maar White Friday: 19,63 procent korting bij Telstar | column Brussels Blik

Joris Brussel

Ik merk dat ik de laatste tijd snel overprikkeld ben. Ik werk onder andere in de marketing, dus je zou zeggen dat ik wel tegen een goede mediacampagne ben opgewassen. Maar het lijkt wel dat hoe beperkter fysieke winkels open zijn in verband met coronamaatregelen hoe luider het online reclamegeroeptoeter schalt. Kopen! Kopen! Kopen! Het suist de hele dag op gebiedende wijs door mijn hoofd.

De feestdag der materialistische overprikkeling is dan ook niet mijn favoriete dag. Black Friday – de dag na Thanksgiving waarop het kerstinkopen met schreeuwerige kortingen wordt ingeluid – vindt steeds beter haar weg naar de Nederlandse schappen. En helaas ook naar de Nederlandse reclamebureaus en kortingsbonnenfolderontwerpers. Ik doe zelf niet aan Black Friday, maar Black Friday doet wel aan mij.

Ik erger me aan het type mens dat zegt: „Valentijnsdag is zo’n commerciële feestdag. Ik koop de andere 364 dagen van het jaar wel een bloemetje voor mijn partner.” Om zich nooit aan die ambitieuze belofte te houden. Doe aan Valentijn of doe het niet, maar maak er geen statement van. En word er vooral niet boos omdat andere mensen wel aan Valentijn doen. Pluk in plaats van boos worden een roos en zet die op je hoed.

Maar op Black Friday schaar ik me bij de chagrijnige anti-Valentijners. Hou die afgeprijsde troep bij je. En de opzichtige reclame. Want ik doe ook niet aan ’Green Friday’ of Cyber Monday, maar al aan Sinterklaas.

Probleem is dus wel dat ik door het niet profiteren van alle torenhoge kortingen flink wat geld in mijn zak houd door simpelweg niets te kopen. Opgehypet door al die reclames brandt het geld in mijn internetbankierenaccount. Het klotst tegen de digitale plinten. Het moet er uit en snel, zegt de marktverkopersstem in mijn hoofd. Psst… kopen! Kopen! Kopen!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Gelukkig is er één marketinggoeroe die ik wel volg tijdens Black Friday. En dat is de online held van Telstar. De IJmuidense voetbalclub bood op Black Friday namelijk maar liefst 19,63 procent (afgeleid van haar oprichtingsjaar) korting aan op circa 63 artikelen. Onder de noemer ’White Friday’, met een knipoog naar de Telstar-bijnaam: Witte Leeuwen. En bij besteding van 6,3 miljoen euro of meer in haar fanshop krijg je de hele club er gratis bij.

In de groepsapp van mijn voetbalteam werden er al Tikkies gestuurd voor drie ton per persoon. Een goede bestemming voor mijn geld. Goedkope humor als remedie van koopziekte. Onbetaalbaar.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Joris Brussel (1987) is columnist, schrijver, (stads)dichter en communicatiestrateeg. Hij komt uit Velsen-Noord en woont in Beverwijk. Wekelijks geeft hij op deze plek zijn mening.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.