Faillissement DSB Bank na twaalf jaar afgerond: curatoren tevreden

DSB-oprichter Dirk Scheringa.

DSB-oprichter Dirk Scheringa.© ANP/Rick Nederstigt

Wognum

Alle schuldeisers van DSB Bank hebben honderd procent van hun geverifieerde vordering voldaan gekregen. Maandag vond de slotuitdeling plaats. Hiermee is het faillissement na ruim twaalf jaar geëindigd. Met het resterend saldo kunnen rentevorderingen deels worden voldaan.

Met de verkoop van de resterende leningenportefeuille aan NIBC Bank beschikten de curatoren van DSB Bank over voldoende liquide middelen om de resterende vorderingen van concurrente en achtergestelde schuldeisers geheel te voldoen. Zij hebben daarop de slotuitdelingslijst gedeponeerd bij de rechtbank Amsterdam.

Deze lijst is op vrijdag eind van de dag verbindend geworden. Met het verbindend worden van de slotuitdelingslijst is het faillissement van DSB Bank van rechtswege tot een einde gekomen.

Lees ook: Faillissement van DSB Bank niet nodig? ’Er was gewoon geen geld meer’, zeggen de curatoren

De daadwerkelijke uitbetaling van de slotuitdeling vond maandag plaats aan de concurrente en achtergestelde schuldeisers waarvan de rekeninggegevens bekend zijn. Als gevolg hiervan hebben deze schuldeisers alles van hun geverifieerde vordering voldaan gekregen.

Na afloop van het faillissement van de door Dirk Scheringa opgerichte bank is er een resterend saldo van circa 650 miljoen. Het is nu aan de vereffenaar van DSB (sinds vrijdag de nieuwe naam van voorheen DSB Bank), om het resterend saldo uit te delen aan de daarvoor in aanmerking komende schuldeisers. Dit zijn schuldeisers die tijdens het faillissement geen rente hebben ontvangen over hun vordering.

Het resterende saldo is niet voldoende om al die rentevorderingen in zijn geheel te voldoen; de verwachting is wel dat zij grotendeels kunnen worden voldaan. DSB (onder leiding van de vereffenaar) werkt nu aan een plan om dat overschot efficiënt uit te delen.

Lees ook: Wellink: DNB hield geen rekening met lekken informatie over DSB

Aan het begin van het faillissement was er veel menselijk leed. Curator Rutger Schimmelpenninck zegt over die dagen: „Het faillissement van DSB Bank op 19 oktober 2009 betekende veel onzekerheid voor ruim 280.000 spaarders die samen € 3,6 miljard tegoed hadden. Zouden zij dat terugkrijgen? Net als voor de 150.000 leningnemers die samen € 7,1 miljard van DSB Bank hadden geleend.

Zij hadden problemen met de vaak hoge schulden en ingewikkelde verzekeringsproducten. Het faillissement bracht ook veel zorgen bij de werknemers van DSB Bank en groepsmaatschappijen, evenals bij leveranciers die afhankelijk waren van DSB Bank.”

Lees ook: Veel oud-DSB-leners hebben tien jaar na het faillissement nog schulden

Ben Knüppe, medecurator in dit faillissement: „Nu kunnen we terugkijken op een relatief gunstige uitkomst. Alle geverifieerde vorderingen zijn voldaan, de problemen met de zorgplicht zijn opgelost. Ongeveer negentig procent van de ontslagen medewerkers heeft een nieuwe baan gevonden. De relatief gunstige uitkomst van het faillissement is ook te verklaren door externe factoren, zoals de daling van de rente en stijging van de huizenprijzen.”

Lees ook: 'Noodaanvraag DSB voldeed aan regels'

Meer nieuws uit Uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.