Ticket Lies Remkes verlopen, geld voor Efteling weg
© Foto Efteling
Lies Remkes uit Almere koopt vorige zomer met kortingzegels van de Albert Heijn toegangskaartjes voor de Efteling. Maar die zijn geldig tot 14 november, ontdekt Remkes een week na die datum. Kan ze ze nog laten verlengen?
De Efteling en Albert Heijn hebben elk jaar een spaaractie. Bij de aankoop van vijf euro aan boodschappen krijg je een Eftelingzegel. Met vier zegels krijg je tot 12,50 euro korting op een toegangskaartje. Remkes bestelt vier kaartjes, die haar samen nog 140 euro kosten. Tot haar schrik ziet ze eind november dat de geldigheid verlopen is. „In mijn hoofd had ik als einddatum eind december.” Niet dus. Contact met de Efteling levert niks op.
„’Datum is datum’ wordt gesteld en ’het staat er toch echt duidelijk op’. Dat is zeker waar, maar ik kan me toch niet voorstellen dat het argument ’datum is datum’ nu zo hard moet gelden. Want het is maar een datum, terwijl uw park gewoon open is. Ik heb ruim 140 euro voor de kaartjes betaald en zou het toch wel ontzettend zuur vinden te moeten constateren dat dit nu dus weggegooid geld is”, schrijft Remkes in een brief aan het management. „Ik wil ook best bijbetalen zodat de AH-korting gecompenseerd wordt.”
Nergens recht op
Heeft Remkes een punt? Zou het geïnvesteerde bedrag niet op enige wijze vergoed kunnen worden? We vragen het Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. „Het antwoord is heel eenvoudig: mevrouw heeft nergens recht op. Ze heeft bij haar volle verstand die kaartjes gekocht waarbij ze – naar ik aanneem bekend was met de voorwaarden – en daar dus ook mee akkoord ging. Ze heeft alle gelegenheid gehad om de kaarten te gebruiken. Maar dat heeft ze niet gedaan. Ze heeft de kaarten laten verlopen. En daarmee ook haar recht op een bezoek aan het park. Het is geheel aan de Efteling om coulant te zijn, maar daarbij gaat het dus echt om coulance. Het bedrijf is nergens toe verplicht.”
De woordvoerder van de Efteling bevestigt de woorden van Spierenburg. „Uiteraard een zeer vervelend situatie voor mevrouw Remkes. Alle tickets hebben een geldigheid. Wanneer de geldigheid is verlopen zijn de tickets niet meer te gebruiken. Van tickets die gekocht zijn bij een externe aanbieder (zoals AH) kunnen we zelfs, na het verlopen van de geldigheid, niet meer zien of ze al gebruikt zijn. Dus daardoor wordt het helemaal een lastig verhaal.”
Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van het Ombudsteam? Mail ons!
LEZERSREACTIE
Vandaag zag ik weer een klacht over de Efteling in jullie krant. Kan er een aan toevoegen, in dec 2020 voor €660,00 aan kaartjes gekocht en 5 parkeerkaarten bij de Kruidvat.Efteling ging dicht wegens Corona. Daarna krijg ik in juli 2021 in de schoolvakantie te horen dat de kaarten nog 1 week geldig zijn. Wij vertrokken die dag met vakantie.
Wij hadden zelf de site van de Efteling in de gaten moeten houden krijg ik te horen. Heb gevraagd of ze uit coulance iets kunnen doen, helaas, de medewerker die ik heb gesproken draait gewoon zijn antwoord af. Een starre logge niet meedenkende organisatie.
Gerda Samuels