Een enkeltje naar huis, dat is het ticket dat Schiphol-baas Benschop verdient | commentaar

© Foto ANP

GerBen van ’t Hek

Natuurlijk hoeft Schiphol-baas Dick Benschop niet zelf aan de bagageband te staan om koffers te smijten. En ook verwacht niemand dat hij een beveiligersuniform aantrekt. Maar als kapitein hoor je wél op de boot te blijven, zeker wanneer jouw schip slagzij maakt.

Schiphol, dat was altijd een parel in de kroon van nationale trots. Een luchthaven zoals een moderne luchthaven horen te zijn: schoon, modern en hyperstrak georganiseerd. Een van de beste van de wereld. Dat imago is in een maand, pijnlijk om te erkennen, verschrompeld. Een vliegveld dat zijn passagiers oproept om maar niet te komen vanwege te grote drukte, een grotere nederlaag kun je niet lijden.

Die coderoodmelding is inmiddels ruim een maand geleden, maar de rijen passagiers zijn er niet korter op geworden en de problemen niet kleiner. Uitgerekend op Hemelvaartsdag problemen om de lucht in de geraken, het klinkt haast als een grap. En voor komend weekend zijn de voorspellingen nauwelijks optimistischer.

Analyse

De kortst mogelijke analyse: het is chaos en het blijft een puinhoop.

Het ragfijne waar-was-Dick-Benschop-tijdens-de-crisis-onderzoek van De Telegraaf is pijnlijk. Groter kan een demasqué van een topman niet worden. Benschop, vanaf 2018 de baas van de luchthaven, was de afgelopen maand een druk man. Hij vloog probleemloos vanaf Schiphol - hij wel als platinum member - naar onder meer Washington, Porto en Davos. Zowel zakelijk als privé, maar op Schiphol was hij in elk geval vaker niet dan wel te zien. Toen ’zijn’ vliegveld op Koningsdag voor de vijfde dag op rij helemaal vastliep, dobberde Benschop met een fluisterbootje in een Haags park.

Officieel zat Benschop op dat moment thuis met een coronabesmetting. Waardoor hij geen media te woord kon staan. Maar dat lijkt nu vooral een rookgordijn om niet publiekelijk verantwoording hoeven af te leggen over de puinhoop.

Kapitein

Zijn verweer dat hij digitaal wel dag en nacht bereikbaar was, klinkt vooral zwak. Als een schip water maakt, hoort de kapitein op het dek te staan. Ook als dat schip Schiphol heet. Ware leiders zijn zichtbaar tijdens een crisis.

Voor Dick Benschop, de kapitein die zijn schip verliet en de bemanning in de steek liet, is nog maar een ticket denkbaar: een enkele vlucht naar buiten.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.