Vissers vinden dat havenblokkades ’publieksvriendelijk’ verliepen

Bij aanvang van het protest ligt dit schip recht voor de Kleine Sluis. Later sluit het aan bij het verkeer op de ’rotonde’ Forteiland.

Bij aanvang van het protest ligt dit schip recht voor de Kleine Sluis. Later sluit het aan bij het verkeer op de ’rotonde’ Forteiland.© foto Susanne Moerkerk/Mediahuis

ANP
DEN HELDER

De vissers die zich maandag aansloten bij de boerenprotesten tegen de stikstofplannen van het kabinet, vinden dat hun eigen acties „publieksvriendelijk” zijn verlopen. Tientallen kotterschepen, met daarop honderden bemanningsleden, blokkeerden diverse havens. Ook de veerdiensten naar de Waddeneilanden werden gehinderd. Maar de acties duurden volgens de vissers niet heel erg lang, hooguit een aantal uren.

Een woordvoerder van de actiegroep van kottervissers Eendracht Maakt Kracht (EMK) vertelt dat de havens van Lauwersoog en Harlingen echt enige tijd onbereikbaar waren. Ook werd de buitenhaven van Vlissingen kortstondig geblokkeerd. Maar in IJmuiden en Den Helder zijn de vissers volgens hem alleen met een hele voorraad schepen door de haven gevaren, niet om het scheepsverkeer te stremmen maar om te „traineren.”

Aanvankelijk waren er ook plannen om de haven van Rotterdam aan te doen. Maar dat hebben de vissers uiteindelijk niet gedaan omdat ze bang waren dan grote claims te krijgen, bijvoorbeeld van internationale scheepvaartconcerns.

Inmiddels zijn alle acties volgens EMK weer voorbij. De blokkade van de haven van Harlingen duurde maandag het langst, bleek eerder al. Maar in de loop van de middag waren alle Waddeneilanden weer met veerdiensten bereikbaar. Ameland is zelfs steeds bereikbaar geweest, aangezien de haven van Holwerd niet werd afgesloten door actievoerende vissers.

(tekst gaat verder onder de foto)

Trekkers blokkeren de ingang van het benedendek maar maken plaats voor een ambulance die de Tesoboot rond negen uur naar Den Helder vaart. Sinds half zeven is er dan geen vaarverkeer geweest.

Trekkers blokkeren de ingang van het benedendek maar maken plaats voor een ambulance die de Tesoboot rond negen uur naar Den Helder vaart. Sinds half zeven is er dan geen vaarverkeer geweest.

EMK had halverwege vorige maand samen met de Nederlandse Vissersbond al aangekondigd dat zij mee zouden gaan protesteren. Volgens hen kan er door de stikstofplannen van het kabinet straks ook niet meer gevist worden voor de Nederlandse kust. Of er meer acties gaan volgen is niet duidelijk. Dat hangt volgens de zegsman af van hoe het kabinet op de nu uitgestuurde boodschap reageert.

Lees ook: Boeren en vissers slaan handen ineen. Grootste sluis ter wereld ligt stil: ’Na de boeren zijn de vissers aan de beurt. Let maar op

Dirk Kraak, een van de actievoerders, verklaarde al dat de vissers actievoeren voor hun voortbestaan. Hij legde uit dat vissers tegen allerlei problemen aanlopen, van het verkrijgen van vergunningen om in beschermde Natura 2000-gebieden te mogen vissen tot aan de zeer hoge brandstofprijzen van de afgelopen maanden. Ze willen op korte termijn noodsteun van de overheid. „Een vergoeding om schepen in de vaart te houden en de voedselvoorziening intact te houden is nu hard nodig, daarom dit noodsignaal.”

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.