Eerste Nederlandse zeevaartschip op waterstof getest en gebunkerd in IJmuiden

De Hydrocat 48 wordt gebunkerd met waterstof.© foto pr

Susanne Moerkerk
IJmuiden

De ontwikkeling en vergroening van de scheepvaart staat niet stil. In IJmuiden is recent het allereerste zeevaartschip van Nederland gebunkerd met waterstof.

De Hydrocat 48 van Windcat Workboats wordt gebruikt om de bemanning van en naar offshore windparken te brengen. Windcat wilde graag de overstap maken naar waterstof en heeft het tanken van het schip (bunkeren) en testen van het schip vanuit de IJmuidense vestiging gedaan.

De waterstof is met vrachtwagens aangevoerd omdat het voor één enkel schip niet rendabel is een heel waterstoftankstation aan te leggen zoals in België. Maar wat niet is, kan nog komen, laat Allard Klinkers van Port of Amsterdam weten. De toekomst is groen, een waterstoftankstation hoort zeker tot de mogelijkheden als meer rederijen besluiten over te stappen op de groene brandstof.

Investeren

Om de waterstof in het schip te krijgen zijn flink wat stappen gezet. Zo moest de Omgevingsdienst IJmond een vergunning verlenen en werd er intensief samengewerkt met Zeehaven IJmuiden, Port of Amsterdam en de AYOP (Amsterdam IJmuiden offshore ports) om dit bijzondere project van de grond te krijgen.

„Windcat had het schip aangekocht. Tegen de tijd dat het geleverd werd, was ook de hele vergunningsprocedure doorlopen”, aldus Klinkers. „Het was een complexe stap en het vergt een investering van de ondernemer, maar het is mooi dat de stap is gezet. Iemand moet de eerste zijn.”

Op dit moment wordt de Hydrocat 48 ingezet in Oostende. De inzet verschilt per project, dus het kan zeker zo zijn dat het waterstofschip binnenkort weer in de IJmuidense haven te zien is.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.