Hoogvliet Rijnsburg is onduidelijk over hun bezorgkosten
Denk je dat je genoeg boodschappen bestelt om niet voor de bezorging te hoeven betalen, worden die kosten toch berekend.
Lees deze anekdote gerust met een glimlach. Hanny en Wim van Hoorn uit Rijnsburg worden verrast door het coronavirus en moeten in quarantaine. Om toch boodschappen in huis te hebben, besluit het echtpaar alles online te bestellen. Bij Hoogvliet. (,,De dichtstbijzijnde vestiging van deze supermarktketen staat op nog geen 100 meter afstand van ons appartement, maar wat moet dat moet.’’)
Omdat ze op de website lezen dat je vanaf 40 euro niet voor de bezorging hoeft te betalen, zijn de twee verbaasd over de 5,99 euro servicekosten die worden berekend. ,,We waren in de veronderstelling dat dit later goed zou komen.’’
De eerste bezorgervaring nodigt niet meteen uit voor een tweede. De eieren zijn stuk en de kartonnen doos met inhoud is besmeurd. De flyer, waarop staat dat er al bij een bestelling van 40 euro gratis thuisbezorgd wordt, is nog wel te lezen. Meneer ontdekt meteen een taalfout. ’Bij jouw thuisbezorgd’. De eieren worden vergoed maar de bezorgkosten krijgt het echtpaar Van Hoorn niet terug. ,,Ik weet het, dit is een futiliteit maar we willen weten of dit zo mag. Wij oudjes van 80 en 77 voelen ons toch een beetje gepiepeld.’’
(Tekst gaat verder na de illustratie)
Gewoonlijk komt het ombudsteam inderdaad niet gauw in actie voor zo’n klein bedrag, maar we vinden dit een amusant verhaal. Als je niet kon weten dat de prijs onjuist is, moet je volgens het consumentenrecht het product voor die lagere prijs krijgen. Een (web)winkel mag zeker bezorg- of verzendkosten in rekening brengen maar die kosten moeten vooraf wel duidelijk aangegeven zijn.
Hoogvliet blinkt dit keer niet uit in de communicatie en geeft dat ridderlijk toe. De bezorgregels zijn een tikkie verwarrend. Soms, als je een bepaald product koopt, worden de boodschappen wel gratis thuisbezorgd. ,,We begrijpen de onduidelijkheid van de flyer en hebben dit intern opgepakt.’’ En het echtpaar Van Hoorn heeft de 5,99 bezorgkosten terug.
Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van het Ombudsteam? Mail ons!