We zijn gefascineerd door kleding en vinden er allemaal wel iets van | column

Janide Deul

Kleding is niet alleen functioneel, maar kan een middel zijn dat helpt bij het uitdragen van je creativiteit en eigenheid.

Tijdens weekendjes weg of vakanties over de grens breng ik altijd een bezoek aan de plaatselijke beautyshop. Uit professionele belangstelling, maar ook om de ultieme foundation en nudekleurige lipstick te vinden. Sowieso een zoektocht, maar helemaal als je van kleur bent, zoals ook bleek tijdens een kort verblijf in Kopenhagen eerder dit jaar. Terwijl ik de zoveelste tint testte kwam er een vrouw op me af die vroeg of ik ’Dutch’ was.

„Dat zie ik aan uw kledingstijl”, vervolgde ze na een tweede blik. „In Amsterdam ziet iedereen er zo ’edgy’ uit.” Bij het verlaten van de winkel zag ik mijn reflectie in de etalageruit: rode broek, blauw tweedehands mannenoverhemd met wit/rood streepje, daaroverheen de beige-blauw geruite regenjas, die ik een paar dagen daarvoor in een heuse dameswinkel had gekocht, quasi nonchalant loshangend gedragen. Het geheel was blijkbaar ’edgy’ in de optiek van een willekeurige Deense. Waar ’m dat exact in zat, heb ik niet gevraagd. Achteraf jammer.

Over smaak valt niet te twisten, maar een gesprekje over smaak en stijl boeit me altijd. Daarin ben ik niet de enige, want daarover praten lijkt een nationale hobby te zijn. Kijk alleen al naar de discussies die de Prinsjesdaglooks van de dames en heren volksvertegenwoordigers jaar in jaar uit losmaken. We zijn gefascineerd door kleding en vinden er allemaal wel iets van. Tegelijkertijd worden degenen die een al te grote belangstelling aan de dag leggen voor wat aan het lijf hangt vaak als ijdeltuit, aansteller of leeghoofd weggezet.

Niet zelden wordt daarbij een la met dooddoeners opengetrokken. Variërend van ’het gaat om het innerlijk’ tot ’er zijn op dit moment belangrijker zaken dan kleding’ en wat dies meer zij. Op zich helemaal waar, maar de kracht van kleding wordt zwaar onderschat. Waarom zouden we mode niet zien als een middel dat je kunt inzetten om je boodschap over te brengen en je te onderscheiden van anderen? Kleding is niet alleen functioneel, maar kan een middel zijn dat helpt bij het uitdragen van je creativiteit en eigenheid.

Net als de eigentijdse Duran Lantink-creatie waarmee BIJ1-frontvrouw Sylvana Simons de regering een spiegel voorhield. Een mooi protest en een stijlvol statement. ’Edgy’, zo je wilt, en humorvol bovendien (zeker in combinatie met de stoere stappers en die fan-tas-tisch-e couturehoed). Over smaak valt niet te twisten, maar de Prinsjesdag-look van La Simons krijgt van mij een 10!

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.