NS krijgt van consumentenorganisaties dikke onvoldoende voor dienstregeling 2023

Reizigers op treinstation Leiden Centraal in de avonddrukte.© ANP

Annet van Aarsen
Amsterdam

Consumentenorganisaties, verenigd in Locov, geven de NS een dikke onvoldoende voor de nieuwe dienstregeling die in december in moet gaan. Ga maar terug naar de tekentafel, is de boodschap.

NS kondigde in augustus aan dat in de nieuwe dienstregeling tien procent minder treinen zullen rijden ,,om beter rekening kunnen houden met het verwachte personeelstekort’’. Inmiddels is duidelijk dat het om minstens dertien procent gaat. De consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer - was om advies gevraagd. Zij noemen de voorgestelde dienstregeling een aanzienlijke en langdurige verschraling van het aanbod. ,,Hierdoor krijgen veel reizigers te maken met extra reistijd, extra wachttijd en neemt de kans op volle treinen toe.’’

Een verwijt is dat de NS de personeelstekorten niet tijdig lijkt te hebben gesignaleerd. En ook dat de vervoerder geen nieuwe dienstregeling heeft ontworpen, maar slechts heeft gesneden in de oude dienstregeling, ,,waardoor er geen evenwichtige verdeling over het uur ontstaat en aansluitingen mogelijk niet meer optimaal zijn’’. De organisaties kunnen geen positief advies geven over de voorgestelde afschalingen. ,,Zij hebben allemaal een negatief effect voor reizigers.’’

Onvoorspelbaar

Een voorbeeld? ,,NS stelt voor op woensdag en vrijdag op enkele trajecten in de Randstad twee in plaats van vier intercity’s in de spits te laten rijden. Op andere trajecten is de dienstregeling in de spits alleen op vrijdag aangepast, op weer andere trajecten zijn er alleen afschalingen in de daluren (...). Hiermee wordt de dienstregeling in hoge mate ingewikkeld en onvoorspelbaar voor de reizigers.’’

De consumentenorganisaties voorspellen dat de reizigers op meerdere trajecten op woensdag en vrijdag niet meer in de trein zullen passen. ,,Wij voorzien met name in de vrijdagmiddagspits problemen, omdat in de treinen dan ook veel studenten zitten die op weg terug zijn naar huis en omdat er dan veel uitgaanspubliek is.’’

In de daluren - constateren de consumentenorganisaties - heeft NS een aantal opmerkelijke keuzes gemaakt. NS wil op het traject Den Haag - Leiden - Haarlem - Amsterdam bijvoorbeeld maar twee intercity’s laten rijden, terwijl het aantal reizigers vergelijkbaar is met het aantal passagiers op het traject Amsterdam - Alkmaar (vier intercity’s per uur). Tussen Haarlem en Amsterdam reizen zelfs meer mensen dan op het laatstgenoemde traject. Het advies is om de kwartierdiensten niet af te schaffen.

Zandvoort

De consumentenorganisaties zijn met de stofkam door de voorgestelde dienstregeling gegaan en komen met tal van deeladviezen. Bijvoorbeeld over de lijn Amsterdam Centraal - Haarlem - Zandvoort. ,,In de zomerperiode is het ontbreken van een rechtstreekse verbinding tussen Zandvoort en Amsterdam in het weekend niet uitvoerbaar gezien de grote stroom reizigers.’’

Een woordvoerder laat weten dat de NS ’niets liever zou doen’ dan de oorspronkelijke dienstregeling rijden, maar geeft ook aan dat het bedrijf zich door de hoge werkdruk en krapte op de arbeidsmarkt genoodzaakt ziet het aantal treinen terug te schroeven. Met de kritiek van Rover dat de NS daar te makkelijk voor kiest, is hij het daarom niet eens. ,,Dit is het moeilijkste wat we kunnen doen en juist het laatste wat we willen.’’

Zie: Advies Locov

Meer nieuws uit Uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.