Treinverkeer zwaar ontregeld rond Sloterdijk, hoe ging het woensdagochtend? ’Ik ben niet heel veel later hoor’
Het treinverkeer rond Amsterdam Sloterdijk is van dinsdag 18 oktober tot en met zondag 23 oktober zwaar ontregeld door werkzaamheden. We nemen de proef op de som vanuit Beverwijk.
Met angst en beven begin ik aan de reis. In mei van dit jaar was ik in Meppel in een chaos beland toen er werkzaamheden waren tussen Meppel en Groningen en er bijna geen vervangende bussen reden. Hoe zou dat nu gaan?
Op het perron in Beverwijk is het om iets over achten rustig, heel rustig zelfs vergeleken met een normale dag. Vorige week woensdag kreeg ik als vaste reiziger op het traject naar Sloterdijk al een mailtje van de NS om me te attenderen op de ontwrichtende werkzaamheden. Als ik hier geen verhaal over had gemaakt, had ik waarschijnlijk ook thuis gewerkt. Nu ga ik op pad. Op het perron in Beverwijk vrijwel alleen maar reizigers die naar Haarlem moeten, blijkt uit een korte steekproef. Veel reizigers hoeven ’gelukkig niet’ naar Amsterdam. Als stipt om 8.11 de intercity naar Haarlem binnenrolt lijken het in de coupés wel lockdowntijden, zo rustig is het.
(Tekst gaat door onder de foto)
Borden naar de vervangende bussen.© Foto Mediahuis
In Haarlem is dat andere koek, daar is het al drukker op het station. Buiten staan borden die verwijzen naar de speciale bussen die zijn ingehuurd door de NS. Verkeersregelaars leiden reizigers in goede banen want het busstation is ondanks de regionale busstaking, die net is begonnen, een wirwar van bussen. Een korte rij wachtenden voor de bussen, binnen vijf minuten zit ik in een van de luxe touringcars die moeten dringen voor een plekje aan de standplaats. Elke vijf minuten gaat een bus op pad die ook stopt op Haarlem-Spaarnwoude en Halfweg.
Dat is even andere koek dan in mei van dit jaar toen er geen treinen reden tussen Meppel en Groningen en er een groot tekort was aan chauffeurs en reizigers soms anderhalf uur op een vervangende bus moesten wachten. Deze operatie is wel goed voorbereid. In de touringcar is het een oase van rust. In de bus mogen reizigers niet staan, maar dat hoeft ook niet want elke paar minuten vertrekt er een bus richting Sloterdijk.
In de bus belt een vrouw op fluistertoon met haar werkgever dat ze iets later is vanwege de werkzaamheden. ,,Maar niet heel veel later hoor denk ik’’, zegt ze. Normaal gesproken duurt een treinritje van Haarlem naar Sloterdijk dertien minuten. Het busritje verloopt voorspoedig en binnen 22 minuten rijden we vanuit Haarlem Sloterdijk binnen. In totaal doe ik er iets minder dan een half uur langer over dan normaal.
Prorail is ondertussen druk bezig met het vervangen van drie kilometer aan spoorstaven en kabels en leidingen bij Halfweg.
Meer informatie over de werkzaamheden en omleidingen: www.ns.nl
Vreemde bussen
Jan de Wit Groep regelt de NS-touringcars in deze regio. Deze week zijn dat opvallend veel Poolse bussen en ook de spelersbus van SV Spakenburg. Bij Jan de Wit is niemand bereikbaar voor commentaar, NS-woordvoerder Carola Belderbos denkt dat de Poolse bussen een gevolg zijn van een touringcar-tekort. ,,Ze zijn bij De Wit creatief in wat ze tot hun beschikking hebben, er rijden vaker spelersbussen. Die staan doordeweeks meestal stil.’’