IJmuidense basisschool wint twee prijzen door nieuwe producten te maken van afval

De leerlingen.© Gemeente Velsen

Mireille Sneekes
IJmuiden

Twee teams van basisschool De Origon uit IJmuiden hebben een prijs gewonnen binnen de ’Urban Mining Challenge’. Eén team maakte een tas van oude spijkerbroeken, het andere fabriceerde een bordspel van oud plastic.

De tas, met bijpassende portemonnee, won de eerste prijs. Het ’speel je fitspel’ waar spelers tussendoor allerlei sportieve opdrachten krijgen, leverde de tweede prijs op.

Wow-fabriek

De prijzen werden woensdag uitgereikt in de Burgerzaal van het Velsense gemeentehuis door wethouder Jeroen Verwoort (Duurzaamheid) en Rick Paardekoper. Hij is de medeoprichter van de Wow-fabriek, een ontmoetingsplaats waar dagelijks producten worden gemaakt van afval. De nieuwe creaties gaan vervolgens de verkoop in op de locatie aan de Kennemerlaan.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Met die winkel schreef de gemeente de wedstrijd ’Urban Mining Challenge’ uit. ’Urban Mining’ is het recyclen van waardevolle grondstoffen uit stedelijk afval. Door kinderen uit te dagen het beste nieuwe voorwerp te maken van producten die ’een tweede leven verdienen’, moeten ze zich realiseren wat de waarde van afval is.

Vogelhotel

Basisschool De Origon uit IJmuiden stuurde negen ideeën in. Leerlingen maakten ook een duurzaam spaarvarken en een vogelhotel.

De challenge is één van de Velsense activiteiten binnen de Nationale Klimaatweek, die loopt tot en met 6 november. Het doel van die week is om zoveel mogelijk mensen te inspireren minder CO2 uit te stoten.

Producten hergebruiken vermindert CO2-uitstoot en in Nederland moeten in 2030 50 procent minder grondstoffen gebruikt worden, en in 2050 volledig circulair zijn. Dat betekent dat we alle spullen die we maken, kunnen hergebruiken. Afval bestaat dan niet meer.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.