Dankzij Quinten zit heel Holland nog steeds aan de Deen knoflooksaus. ’Ik realiseerde me dat ik het wel heel veel at’

Quinten Warner met de Deenknoflooksaus.© Archieffoto Pascal Fielmich

Ivo Laan
Purmerend

Zijn petitie om de knoflooksaus van Deen voort te laten bestaan na het verdwijnen van Deen, ging viraal. Dankzij Purmerender Quinten Warner (27) zit nu bijna heel Nederland aan de vroegere Deen knoflooksaus.

Een paar jaar geleden was Quinten knoflooksausverslaafd, kun je gerust zeggen. Hij spoot drie flessen per week leeg op pizza’s, shoarma en tosti’s. Lichte paniek maakte zich meester van hem toen Deen aankondigde te stoppen en de winkels te verkopen aan Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt. Wat zou dat betekenen voor de Deenknoflooksaus die, wat Quinten betreft, met geen enkele andere knoflooksaus te vergelijken is? ,,Niet te zoet en niet te zuur.’’ De petitie om de saus over te laten nemen door de AH en andere ketens trok landelijke aandacht.

Lees ook: Quinten startte een petitie om de knoflooksaus van Deen te redden en krijgt nu een jaarvoorraad cadeau

Gepersonaliseerde fles

Quinten vorig jaar met zijn gepersonaliseerde fles.© Archieffoto

Producent Epos en supermarkt Deen waren erg in hun nopjes met de waardering voor hun saus en zagen hun kans schoon op gratis reclame. Een jaar lang kreeg Quinten gratis saus in een gepersonaliseerde fles thuisgestuurd en een deel van de geschonken flessen ging naar de Voedselbank. ,,Ik ben er geen cent rijker van geworden terwijl het de producent geen windeieren heeft gelegd’’, zegt Quinten terugblikkend op de mediastorm. ,,Ik had er misschien wel geld mee kunnen verdienen’’, zegt de Purmerender die tegenwoordig in de sales werkt (niet bij knoflooksausproducent Epos, red). ,,Het ging mij er echt om dat die saus zou blijven bestaan.’’

Lees ook: Geen dag zonder Deen? ’We’ doen het al 442 dagen zonder. De winkels zijn verkocht. ’AH is de winnaar. De toekomst van Dekamarkt en Vomar is ongewis’, zegt retaildeskundige Paul Moers

Die missie is geslaagd. Want AH besloot al snel de saus over te nemen en de andere ketens volgden ook. Niet alleen de drie ketens die Deen overnamen, ook supermarktketen Poiesz in het noorden van Nederland. Niet zo verrassend want oud-Deendirecteur Leendert van Eck zwaait daar inmiddels de scepter.

Drie flessen per week

De aandacht voor de voorliefde van Quinten om al zijn eten te bedekken onder een laag knoflooksaus zorgde voor reflectie bij hem. ,,Ik realiseerde me ineens dat ik dat ik wel heel erg veel knoflooksaus at. Ik ben daarna veel minder saus gaan eten. Ik zat eerst op drie flessen per week, nu nog een flesje per maand.’’

Lees ook: ’De kant- en klaarmaaltijden zijn niet zo lekker meer en de supermarkt oogt rommelig’. Klanten winkelen nu bij ’de Dekamarkt’ die eerst een Deen was. Ze missen Deen

Wist Quinten de Deenknoflooksaus feilloos te ontmaskeren bij een blinde test, de kleine verandering in de saus heeft hij ook ontdekt. ,,Hij wordt iets sneller slap en AH heeft hem iets zoeter laten maken. Maar het is nog steeds de Deensaus.’’

Trouw

In de tussentijd is Quinten uit zijn ouderlijke huis verhuisd en komt hij nauwelijks meer in zijn vroegere Deensupermarkt die nu een AH is geworden. Hij is de Zaanse keten wel trouw gebleven. ,,Ik ben een echte AH-klant. Het is vertrouwd, je weet waar alles ligt. Af en toe kom ik nog wel bij de Jumbo’’, biecht hij op.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Lees ook: Misère bij leverancier Hoogland Vis. ’Ik weet niet hoe lang we dit nog volhouden’

Lees ook: ’We treffen hier veel te vaak lege schappen’. Klanten niet blij met ’de Vomar’ die eerder een supermarkt van Deen was

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.